LAIHAT VOITTOKAHVIT

26.1.2014

Joonas Sohlo oli kärkimatsin tehokkain.
Tasoituksen riemua.
Retu Värri pääsi esiintymään seurahistorian toiseksi suurimmalle kotiyleisölle.
Sakari Kiljander jatkoi varmoja otteitaan.

FC OPA - Terwaarit 2-1 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat.

Kakkosen Oulun lohkon kärkitaisto FC OPA:n ja Terwaarien välillä päättyi isäntien 2-1 (1-1) voittoon. Sarjajohtajana otteluun lähtenyt Terwaarit kärsi kauden ensimmäisen tappionsa.

Ennen viimeistä kierrosta lohkosta jatkosarjaan pääsevät ratkaistaan odotetusti AS Moonin, Terwaarien ja FC OPA:n kesken, vaikka JS Hercules oli lähellä sekoittaa pakkaa piinatessaan raahelaisia omassa ottelussaan.

Jos järjestys menee kahden tai koko kolmikon kesken maalieroilla ratkaistavaksi, on AS Moon ainoa varma jatkoon pääsijä kaikissa tapauksissa. FC OPA:n tilanne on heikoin, sillä matkaa Terwaareihin on neljä maalia.

Eri asia sitten on, miten päätöskierroksella pelataan, kun FC OPA mittelee HauPa:aa, Terwaarit JS Herculesta ja AS Moon OTP:tä vastaan. Jos yksikin sortuu tasapeliin tai tappioon ja kaksi muuta voittaa, on peli siltä osin selvä maalieroista huolimatta.

Maalieroon kiteytyykin FC OPA:n ottelu Terwaareita vastaan. Maaleja, maaleja ja maaleja oli ottelun teesi, mutta valmennuksen suunnitelmat tavoitteen toteuttamiseksi menivät osin uusiksi.

"Nyt olisi ollut ensimmäinen kerta, jolloin olisi todellakin kolmea kentällistä tarvittu", aikaisemmin kentällisiään 1+(1+1) mallilla peluuttanut päävalmentaja Kari Lindgren totesi.

"Suunnittelin Rikun (2-valmentaja Haataja) kanssa aktiivista kolmen kentällisen prässiä, mutta on muutama pelimies pudonnut matkalla pois eikä sitä voitu nyt toteuttaa."

Terwaarit tuli otteluun yhdellä ainoalla vaihtopelaajalla. Vaikka rautainen kokemus suorastaan säihkyi Nallisportin matosta, eivät kokeneetkaan pelaajat loputtomiin pääluvun ylivoiman edessä jaksa. Terwaarit pelasi pienellä höyryllä ja FC OPA sortui ajoittain kävelyvauhtiin mukaan.

"Pallon pitää olla koko ajan pelissä eikä sitä pidä lähteä tökkimään kaksinkamppailuissa sivurajan yli. Tällaisessa tilanteessa vastustajaa pitää juoksuttaa enemmän kuin ne itse haluaa juosta."

Osumia olisi tarvittu maalieron kaunistelemiseksi, mutta häkki heilui lukuisista paikoista huolimatta vain kahdesti. Arttu Ahmala nousi vieraiden maalilla avainasemaan torjuessaan hyvän pelin. Toisaalta osaksi Terwaarien maalivahdin hyvyys johtui myös FC OPA:n saamattomuudesta.

"Aina kolmeen pisteeseen olen tyytyväinen, mutta maalipaikkoihin nähden aika laiha oli tulos", Lindgren summasi ajatuksiaan.

"Helpompi olisi lähteä viimeiselle kierrokselle, jos olisi tehty pari-kolme maalia enemmän."

FC OPA:n joukkue oli tasaisen varma hyvässä ja pahassa. Puolustuspäässä maalivahtipeli mukaan lukien ei sattunut virheitä, mutta hyökkäyspäässä kirkkain kruunu jäi vielä odottamaan ottajaansa.

Joonas Sohlo pokkasi eniten pisteitä olemalla mukana molemmissa maaleissa. Sohlon syöttämä Ville Halosen tasoitus oli oikea tahtomaali ja se survottiin sisään, vaikka Ahmala oli yhden torjunnan jo tehnyt. Yhtä komeaa katsottavaa oli Sohlon voittomaali pitkän, ainakin puolen kentän mittaisen kuljetuksen ja upean kaukolaukauksen päätteeksi.

Pasi Hilli teki maalitolppien välissä yhden omalaatuisen game-saverin. Torjunta suoritettiin kainalolla, kun Jere Moilasen nosto tarttui Hillin oikean käden ja kyljen väliin kiinni. Mitäpä siitä, torjunta mikä torjunta - tyylistä viis. Tuurilla ne laivatkin seilaavat.

Kuvat: (C) 2014, Kari Väre

Lisää kuvia kuvapankissa.

TILASTOT

Su 26.01.2014, Nallisport