KUUTAMOHOITOA VIERAILLE

5.12.2013

Nuori Nikko Ruokangas sai nimensä tilastoihin syötön ja varoituksen merkkinä.

Ei onnistunut FC OPA kolmannellakaan kerralla murtamaan AS MOONin valleja, vaan pisteet jäivät Raaheen numeroin 5-2 (3-1).

Ottelu alkoi vieralijan kannalta lupaavasti kun pallo oli enimmäkseen oman joukkueen hallinnassa ja vajaan viiden minuutin pelin jälkeen Joonas Sohlo onnistui johtomaalinteossa Nikko Ruokankaan syötösta. Vasta toisen futsal-pelinsä pelannut nuorukainen oli muutoinkin pirteä ja enrginen rutinoidun vastustajan seassa.

Hyvää ei kuitenkaan kestänyt kuin reilu pari minuuttia. Sinipaidat alkoivat olla hieman yli-innokkaita johtoasemassa ja perusasioiden tekeminen unohtui. Tätä tilaisuutta ei kokenut ja fyysinen raahelaisryhmä antanut anteeksi vaan rokotti armottomalla kädellä opalaisten virheistä. Ensin seitsemännellä minuutilla ja sitten kun tusina minuutteja oli takana uudelleen ja minuutin päästä vielä kerran.

Ensimmäinen puoliaika oli varsin tasainen noin kymmenen minuuttia, jonka jälkeen ote siirtyi entistä enemmän kotijoukkueelle. Pasi Hillin hyvät torjunnat ja ripaus onneakin piti numerot siedettävinä.

Toisaalta oli FC OPA:lla myös omat paikkansa. Hieman ennen AS Moonin johtomaalia osui Nikko Ruokangas tolppaan ja muitakin hyviä paikkoja oli mutta maalin asti pallo ei vaan mennyt.

Toinen puoliaika oli varsin tasaista yhdeksän minuuttia. Hyviä paikkoja oli kummallakin joukkueella ja peli oli varsin fyysistä. Runsaslukuinen yleisö varmaan nautti näkemästään varsinkin kun AS MOONille tuli minuutin hyvä hetki, jonka aikana he tekivät kaksi maalia. Jälleen vierailijan virheiden seurauksena. Oiva esimerkki reagoinnista oli 5-1 maalissa, jossa FC OPA:n pelaajat olivat menossa antamaan kulmapotkua, jota ei koskaan tuomittu, vaan tilanne jatkui maaliheitolla. Sekunnin ihmettely ja seisoskelu kostautui omassa päässä 1 vastaan 3 hyökkäyksenä, jonka lopputulos näkyi tulostaululla.

FC OPA:n valmentaja Kari Lindgren muutti taktiikka pelin viimeisen neljänneksen ajaksi. Rohkea prässi ylhäältä ja kova 1 vs 1 peli on riskialtis tapa pelata, mutta se antaa mahdollisuuden tehdä maaleja. Nyt se onnistui kun Sami Kuronen antoi syötön ja Ilja Remes viimeisteli. Vastaavasti oma puolustuspää pidetiin yhtä nukahdusta lukuun ottamatta kunnossa vaikka kaksi varoitusta otettiinkin.

Pelissä tehtiin edelleen liikaa virheitä, eikä valmentajan antamia ohjeita jaksettu noudattaa. Silti voidaan todeta, että eteenpäin on menty.

Pelin päätyttyä Raahen hienossa urheilutalossa FC OPA:n johto saattoi todeta, että Oulussa on todella surkea tilanne futsalin harjoitusolosuhteiden osalla. Kun Raahen 1-joukkue lopetti oman pelinsä aloitti toinen joukkue haroittelun olosuhteissa, joissa Oulun urheilutalo jää selvästi kylmän sodan muistomerkiksi. FC OPA harjoittelee aivan liian pienessä tilassa (Pohjankaratano) kaksi kertaa viikossa ja kerran betonipohjalla Oulu-hallissa ilman maaleja ja rajoja, jotka mahdollistaisivat edes jonkinlaisen kentän hahmottamisen. Opettele siinä sitten pelin nopeaa avaamista tai syöttöjen riittävää kovuutta ja tarkkuutta.

Seuraavaksi vastaan asettuu uusi tuttavuus JuNSU joulun alla. Sillä pelillä on jälleen suuri merkitys: Pysytäänkö kärkijoukkueiden vauhdissa vai jäädäänkö keskikastiin.

TILASTOT

to 5.12.2013, Urheilutalo, Raahe
Kakkonen

AS MOON - FC OPA