LUOVUUDEN ALKULÄHTEILLE

24.11.2013

Ville Halonen (vas.) kunnostautui Herculeksen kaadossa.
Ei mene vaikka kuin yrittäisi.
Hyökkäysrintamassa Seth Ablade, Matias Juntunen ja Nikko Ruokangas.
Retu Värri ja Sakari Kiljander juhlivat voittomaalia.

FC OPA - JS Hercules 5-2 (3-2): Raportti, tilastot, kuvat.

FC OPA jatkaa tappiotonta taivaltaan futsalin Kakkosen Oulun lohkossa voitettuaan JS Herculeksen 5-2 (3-2). Käsikynkkää sarjan kärjessä kulkee Terwaarit, joka kaatoi kärkiottelussa JuNsU:n.

Sarjaohjelman laatijan oikusta sunnuntaiaamuksi aseteltu ottelu aiheutti hetkittäisiä heräämisvaikeuksia, sillä FC OPA:n alku oli kaikkea muuta kuin onnistunut. Kaksi karmeaa puolustusvirhettä vei Herculeksen kahden maalin karkumatkalle heti ottelun alussa.

Herculeksen väkevä aloitus karisti unisuuden pois muttei säikäyttänyt liikaa. FC OPA otti kentän haltuunsa ja väänsi väkisellä johtoon oikeuttaneet maalit. Varsinkin Ville Halosen komea, lähes puolesta kentästä ammuttu 1-2 osuma ravisti unisimmatkin pelaamaan. Edes maalivahdin vaihto, kun Pasi Hilli otettiin päähän tulleen kolauksen myötä varmuuden vuoksi penkin puolelle, ei sotkenut kuvioita.

Hercules tuli tauolta päälle härän lailla ja sai hetkeksi FC OPA:n pelin raiteiltaan. Paluu kuskin paikalle oli kuitenkin nopea, mutta toisen puoliajan ratkaisuissaan joukkue oli turhan hätäinen. Yleensäkin kunnon maalipaikkoja oli ottelussa vähänlaisesti.

Aikaisemmin on ollut kyse pelikurin puutteesta. Nyt vaaka kallistui toiselle puolelle.

"Joukkue noudatteli annettuja ohjeita jopa liiankin tunnollisesti. Luovuus jäi puuttumaan", päävalmentaja Kari Lindgren sanoi maalipaikkojen vähyydestä.

"Vastapuoli ei aina tee, kuinka oppikirja sanoo. Tarvitaan luovia ratkaisuja."

Yleisesti ottaen Lindgren oli tyytyväinen tulokseen. Voitto on aina voitto.

"Shokkialku. Onneksi pikkuhiljaa herättiin. Tehtiin kolme todella hienoa maalia, joihin maalivahdilla ei ollut mitään jakoja."

"Kaikki meni nappiin paitsi alku", Lindgren summasi.

Lindgren poimi ryhmästään esiin nuoren Ville Halosen, joka tehtaili tehot 2+1. Lisäksi hän kehui ensimmäisen futsal-ottelunsa pelanneen, edustusjoukkueen uusimman jäsenen Nikko Ruokankaan suoritusta.

"Valmentajalla on kiva olla, kun on vara valita ja voi heittää oikeanlaisia pelaajia oikeanlaiseen paikkaan."

Seuraava tähtäin on joulukuussa. Pelattavat kaksi ottelua näyttävät pitkälti, mihin suuntaan loppukausi kulkee. Itsenäisyyspäivän aattona FC OPA käväisee kalavelkojen maksussa Raahessa ja joulun korvilla vastaan asettuu kärkipään kahinoissa roikkuva JuNsU.

Kuvat: (C) 2013, Kari Väre

TILASTOT

Su 24.11.2013, Nallisport
Kakkonen