UUSI KAUSI, UUDET KUJEET

12.10.2013

FC OPA:n futsal-toiminta on nyt uuden edessä. Talvihupailut ovat ohitse, kun viime kausi päättyi nousuun piirin korkeimmalle sarjatasolle Kakkoseen. Vielä, kun seura otti toiminnassaan uuden suunnan keskittymällä puhtaasti futsaliin lopettamalla jalkapallon, on aika panna kovat paukut piippuun.

Panokset ovat pyssyssä. Tavoite on asetettu: Nousu Ykköseen tällä tai viimeistään ensi kaudella. Siihen tähdätään panostamalla kokonaisvaltaisesti toiminnan laatuun ja määrään eri osa-alueilla.

Tavoite on asetettu maltillisesti pitemmällä tähtäimellä, koska nousijan rooli on aina haastava. Toisekseen seura tarvitsee myös aikaa toimintasuunnitelman laatimiseen, miten tarvittava pohja saadaan aikaiseksi. Pohjoissuomalaisilla seuroillahan on pelimäärien vähyyden vuoksi takamatka karsintoihin lähdettäessä.

Nousuhalut vaativat toteutuakseen ensivaiheessa sijoittumisen Kakkosen Oulun lohkon kahden parhaan joukkoon. Nämä kaksi pelaavat Lapin lohkon kahden parhaan kanssa ylemmän jatkosarjan, jonka voittaja etenee nousukarsintoihin.

Itse lohko pelataan yhdeksän seuran kesken yksinkertaisena sarjana. Suurimmaksi osaksi ottelut pelataan Nallisportissa, mutta HauPa järjestää omat kotiottelunsa Jatulissa ja AS Moon Raahessa. FC OPA:lle on uutta myös tehokas peliaika, joka ei vielä viime kaudella ollut käytössä Kakkosen alapuolisissa sarjoissa.

FC OPA:n joukkue on pitkästä aikaa uusiutunut ja saanut sekä uutta verta että leveyttä. Nousu saavutettiin kapealla ringillä ja suurin osa otteluista pelattiin viime kaudella alle kahdella kentällisellä. Nyt kokoonpanossa on jo 17 pelaajaa, joista kahdeksan eli noin puolet ovat uusia viime kauden joukkueeseen verrattuna.

Neljä pelaajaa on poissa viime kauden joukkueesta. Heistäkin kaksi - Joni Aitto-oja ja Juha-Matti Huovinen - saatetaan nähdä vielä FC OPA:n paidassa. Aitto-ojan kautta sotkee varusmiespalvelu ja Huovisten kotiosoitteessa odotellaan haikaran käyntiä.

FC OPA:n sarjakausi alkaa huomenna. Vastaan juoksee Ajax Sarkkiranta, joka isännöi Nallisportissa pelattavaa ottelua klo 17:00 alkaen. Nallisport on muuten saanut kesän aikana kentilleen katsomot, joten pelien seuraaminen on aikaisempaa helpompaa.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

27.10.2012 Cup FC OPA - Ajax Sarkkiranta 1-4 (1-3)
21.11.2011 Harjoitus Ajax Sarkkiranta - FC OPA 5-1 (2-1)