OSPA PESI KOKO PORUKAN

15.9.2013

Oulunsalon Pallon joukkue todisti, että pallo on yhä pyöreä. Samalla todistettiin myös se, että pelkästään suosikkiasemalla ei pitkälle pötkitä, vaan ottelut ratkaistaan edelleen pelaamalla.

OsPa nimittäin tuli, näytti ja nousi viimeisestä arvontakorista aina 44. Kaleva-turnauksen mestariksi saakka. Sen vauhtia ei haitannut edes epäsuosiollinen asema joutua pelaamaan päätöspäivänä peräti neljä ottelua.

Kaleva-turnauksen toiseen kilpailupäivään lähdettiin asetelmista, joissa käytännössä yksi välieräpaikka oli ratkaisematta. OsPa oli varmistanut paikkansa jatkoon jo lauantaina.

Myös HauPa ja FC Lynx keräsivät toisessa lohkossa lauantaina lähes tarpeeksi pisteitä selvitäkseen jatkoon. Kaksikon ainoa uhkaaja oli Tervolan Palloseura, mutta debytantin avauspäivän vire ei yltänyt sunnuntaille. Sen olisi pitänyt voittaa molemmat ottelunsa yltääkseen edes tasapisteisiin välieräviivalla, mutta TePS hävisi ensin tärkeimmän ottelun HauPa:lle ja lopulta myös Ajax Sarkkirannan Mustalle.

Turnaus oli loppuun asti tasainen ja vain ottelu 9. sijasta RoPS:n sekä TePS:n välillä repesi Tervolan 6-0 voittoon. Tässä ottelussa myös TePS:n Johannes Rytkönen varmisti hattutempullaan maalikuninkuuden ja kohotti kokonaissaldonsa seitsemään maaliin.

Välierissä OsPa voitti HauPa:n 1-0 Veeti Korpelan tekemällä maalilla. OLS 01 Sininen puolestaan otti paikan finaaliin kaatamalla FC Lynxin 2-0. Osumia viimeistelivät Valtteri Saari ja Sami Paloniemi.

Loppuottelu oli tiukka ja se eteni rangaistupotkukilpailuun asti maalittoman varsinaisen peliajan jälkeen. OsPa oli pilkkukisassa parempi maalein 4-3 ja pääsi juhlimaan historian toista Kaleva-turnauksen mestaruuttaan. Himmeämmät mitalit matkasivat HauPa:n mukana Haukiputaalle. Se voitti pronssiottelussa FC Lynxin Jesse Kilpeläisen ja Ville Kuuselan maaleilla 2-0.

Turnauksen palkintoraati valitsi OsPa:sta parhaaksi maalivahdiksi Eetu Terhon ja parhaaksi hyökkääjäksi Miikka Määtän. Paras puolustaja oli HauPa:n Teemu Pyörälä ja paras keskikenttäpelaaja löytyi Rovaniemen Palloseurasta - Pyry Hannola.

Uusi palkinto - Hannu Wileniuksen muistopalkinto esimerkilliselle joukkuepelaajalle - annettiin TePS:n Henri Alamikkotervolle.

Turnaus pelattiin hienoissa olosuhteissa. Sää oli poutainen ja suurimmaksi osaksi aurinkoinen koko turnauksen ajan. Jos viime vuonna päiviteltiin poikkeuksellisen korkeita lämpötiloja elohopean kivuttua vähän toiselle kymmenelle, yllettiin nyt lähelle 20 astetta. Turnauspäällikön sanoin: Meidän elinaikanamme tässä turnauksessa sään puolesta ei päästä kuin alas päin.

Kentät olivat ajankohtaan nähden hyvässä kunnossa, vaikkakin käytön jälkiä näkyi. Kenttämestarit olivat loihtineet myös muut olosuhteet erinomaisiksi. Kun erotuomaritoiminnallekin voi nostaa yhtä puuttunutta viheltäjää lukuunottamatta auliisti hattua, on aiheellista todeta kuten jokaisten olympialaisten jälkeen. Tämä oli kaikkien aikojen turnaus!

Kuvat: (C) 2013, Kari Väre