YLLÄTYSTEN ALKULOHKOT

14.9.2013

Aurinkoinen ja poikkeuksellisen lämmin syyssää ei jäänyt Kaleva-turnauksen avauspäivän ainoaksi puheenaiheeksi. Lohkojen ennakkoasetelmat heitettiin tylysti romukoppaan ja suosikeiksi arvioidut joukkueet olivat vaikeuksissa.

Ottelut olivat myös tasaisia. Tasapelejä pelattiin paljon eikä yhdessäkään ottelussa voittaja tehnyt kolmea maalia enempää tai saanut revittyä eroa kahta maalia suuremmaksi tappion kärsineeseen nähden.

Vaikka ottelut olivat tasaisia, jäi sunnuntaiaamun kolmelle pelikierrokselle vähän jännitettävää.

OsPa on varmistanut A-lohkosta välieräpaikan, vaikka se on pelannut vasta puolet otteluistaan. OsPa on kuitenkin voittanut molemmat ottelunsa, joissa kaatuivat lohkon ennakkosuosikeiksi rankatut Tervarit-jun/LaFK ja OLS 01 Sininen.

Lohkon pelit huipentuvat aamun keskimmäiseen kierrokseen, jossa kyseinen suosikkikaksikko kamppailee toisesta välieräpaikasta. Tervarien on pakko voittaa, sillä sen saldoa rasittaa OsPa-tappion lisäksi tasapeli RoPS:aa vastaan. OLS 01 Siniselle riittää puolestaan tasapeli jatkoon.

B-lohkossa HauPa ja FC Lynx ovat keränneet seitsemän pistettä. Tätä pakkaa voi sekoittaa vasta kaksi ottelua pelannut Tervolan Palloseura. Sillä on ainoana mahdollisuus saada kärkikaksikko kiinni, mutta halu päästä välieriin vaatii kahta voittoa ja silloinkin jatkopaikka ratkeaa kahden tai kolmen joukkueen keskinäisten otteluiden vertailulla.

B-lohkon suurin yllätys on OLS 01 Keltaisen vaatimattomat otteet. Sen peli kulki kyllä kohtuullisen hyvin, mutta ikäluokkaa vanhemmissa pelaava joukkue ei saanut peliään toimimaan uusia vastustajia vastaan. Tuloksena kaksi tasapeliä ja yksi tappio.

Avauspäivän tasaisuuden vuoksi maalipörssin kärki on myös tiukka. OLS 01 Keltaisen Miska Ruokangas johtaa tehtyään lauantain otteluissa kolme maalia. Häntä seuraa seitsemän pelaajan joukko, jossa jokaisella on kaksi maalia tehtynä.

Turnaus jatkuu sunnuntaiaamuna kolmella alkulohkojen pelikierroksella klo 09:00 alkaen. Välierät ovat vuorossa klo 13:00. Pronssista pelataan klo 15:00 ja mestaruudesta klo 16:00 alkavissa otteluissa. Palkintojenjakoseremonia käynnistyy heti loppuottelun jälkeen. Palkintoja ovat jakamassa kansanedustaja Tytti Tuppurainen ja jalkapalloilija Lassi Nurmos.

Kuvat: (C) 2013, Kari Väre