NAPPULAMESTARUUS TAAS TARJOLLA

13.9.2013

44. Pohjois-Suomen Nappulamestaruusturnaus eli Kaleva-turnaus valtaa taas viikonloppuna Heinäpään urheilukeskuksen peräkentät. Ottelut alkavat lauantaina klo 10:00 ja sunnuntaina klo 09:00. Turnaus huipentuu sunnuntaiseen loppuotteluun, joka alkaa klo 16:00.

Kymmenen osallistuvaa joukkuetta ovat jaettu kahteen lohkoon, joissa pelataan yksinkertaiset sarjat. Kaksi parasta pääsevät kummastakin lohkosta välieriin ja loput pelaavat alemman sijoitusottelun vastakkaisen lohkon samalle sijalle sijoittuneen kanssa. Mitalijoukkueille tulee kuusi ja muille viisi ottelua.

Turnaukseen päässeet joukkueet ovat määritelty aiemmin piirin kilpailumääräyksissä. Vanhemmassa ikäluokassa eli D13-poikien Mestaruussarjassa pelaavista mukaan pääsivät OLS 01 Keltainen ja Tervarit-jun/LaFK.

Varsinaisesta D12-poikien Mestaruussarjasta osallistuvat HauPa, OLS 01 Sininen, Ajax Sarkkiranta Valkoinen, Ajax Sarkkiranta Musta ja Rovaniemen Palloseura. OLS 02 Keltainen jättäytyi pois, joten se täydennettiin FC Lynxillä ja seuraavaksi sijoittunut Tervolan Palloseura korvaa Keski-Pohjanmaan piirin edustajan, joka ei tänä vuonna tule turnaukseen mukaan.

Myös Ykkösen voittajalla on paikka turnauksessa, mutta pääosin samalla joukkueella kahta sarjaa pelaava Tervarit-juniorit luopui tästä paikasta. Sen tilalla on Ykkösen toiseksi sijoittunut Oulunsalon Pallo.

Lohkot arvottiin Kalevan toimituksessa vajaat kaksi viikkoa sitten ja otteluohjelma valmistui sen jälkeen. Joukkueet sijoitettiin sarjasijoituksensa mukaisesti koreihin, joista lohkot muodostettiin arpomalla. Tällä kertaa oikukas arpa oli suosiollinen ja heitti kahden joukkueen seurat - Ajax Sarkkirannan ja OLS:n - sekä Rovaniemeltä tulevat eri lohkoihin.

Lohkot ovat myös tasapainoiset. Vanhemmassa ikäluokassa pelaavat Tervarit-jun/LaFK ja OLS 01 Keltainen kantavat suosikkien viittaa. Niitä haastavat A-lohkossa OLS 01 Sininen ja B-lohkossa piirin mestaruuden voittanut HauPa.

Mustien hevosien viittaa kantaa Ajax Sarkkiranta. Valkoinen on seuran varsinainen joukkue, joka sijoittui pronssille piirisarjassa OLS 01 Sinisen jälkeen. Mustassa on puolestaan pelaajia, jotka keskittävät tarmonsa kesällä jalkapalloon ja talvella jääkiekkoon.

Otteluohjelma on laadittu entistä huolellisemmin. Sunnuntaiaamuna pelataan vielä kolme alkulohkojen kierrosta, joista keskimmäiseen ovat sijoitettu 1- ja 2-korien joukkueet eli sunnuntaille odotetaan eräänlaista lohkofinaalia. Kummankin lohkon viimeiseen koriin sijoitetut joutuvat pelaamaan kaksi alkulohkon ottelua sunnuntaiaamuna.

Turnauspalveluihinkin on tänä vuonna satsattu aikaisempaa enemmän, Osa yleisöstä pääsee istumaan katsomoihin ja palvelupisteelle on sijoitettu muutamia asiakaspaikkoja.

Tulospalvelu toimii normaalisti näiden sivujen kautta. Sunnuntain loppu- ja pronssiotteluista tehdään videokooste, joka julkaistaan näillä sivuilla.

Turnauksessa palkitaan voittajajoukkue Kalevan kiertopalkinnolla, jonka saa omakseen kolmella kiinnityksellä. Nykyinen pysti on lähtenyt kiertoon 2011 ja siihen yhden kiinnistyksen omistavat HauPa ja Tervarit-juniorit. Eniten mestaruuksia ovat voittaneet OLS ja OTP - kumpikin 16. OLS on mitalitaulukon kärjessä.

Kiertopalkinnon lisäksi Kaleva palkitsee kolme parasta joukkuetta mitalein. Henkilökohtaisen palkinnon saavat paras maalivahti, paras puolustaja, paras keskikenttäpelaaja, paras hyökkääjä ja paras maalintekijä.

Tämän kauden uutuus on Hannu Wileniuksen muistopalkinto esimerkilliselle joukkuepelaajalle. Palkinto on nimetty Kalevan puolesta monet vuodet turnauksen järjestelyissä mukana olleen, viime syksynä pitkäaikaiseen sairauteen menehtyneen urheilutoimittaja Hannu Wileniuksen mukaan.

Palkintoraadin vetäjä on tänäkin vuonna Kari Lindgren. Palkintoja tulevat jakamaan ainakin kansanedustaja Tytti Tuppurainen ja jalkapalloilija Lassi Nurmos.

Sääennuste lupaa toistaiseksi poutaa ja ajankohtaan nähden poikkeuksellisen lämmintä säätä eli pitäisi olla luvassa kaikkien aikojen turnaus!