TERVARIT-JUNIORIT MITALITAULUKOSSA KOLMANNEKSI

17.9.2012

Tervarit-juniorien voittama Kaleva-turnauksen mestaruus nosti sen kertaheitolla kolmanneksi mitalitaulukossa. Sillä on nyt kahdeksan mitalia, jotka koostuvat kahdesta kullasta, kahdesta hopeasta ja neljästä pronssista. Tervarit-juniorien edellä ovat ainoastaan turnauksen historian mitalirohmut OLS ja OTP.

Vaikka turnaus on jo 43 vuotta vanha, löytyy mitalitaulukosta harvinaisen vähän todella menestyneitä seuroja. OLS ja OTP jakavat mestaruustilaston 16 kultamitalillaan. Muita voittajia on yhdeksän, joista HauPa ja Tervarit-juniorit ovat onnistuneet uusimaan temppunsa.

Yhden mestaruuden ovat voittaneet Oulun Kärpät (1970), Rovaniemen Reipas (1973), Ylivieskan Pallo (1992), FC Raahe (1994), Oulun Palloseura (1996), Oulunsalon Pallo (2003) ja kempeleläinen Ajax Sarkkiranta (2006).

Menestyneimmän seuran titteli on tiukasti OLS:n hallussa. Vaikka se on yhä mestaruuksien määrässä tasoissa OTP:n kanssa, on OLS:lla kaiken kaikkiaan peräti 34 mitalia OTP:n 22:ta vastaan.

Vaakakuppia tasoittaa se, että OLS on vuodesta 1998 lähtien, jolloin useammalla joukkueella pelaaminen tuli jälleen mahdolliseksi, voittanut kuudessa turnauksessa kaksi mitalia ollen kaksoisvoittaja peräti viidesti: 1999, 2004, 2005, 2007 ja 2008.

Mestaruuksien mukaan viisi vuosikymmentä voidaankin jakaa karkeasti näin: OTP hallitsi suvereenisti 1970-lukua, 1980-luku oli tasaisempi punttien kallistuessa hiljalleen OLS:n suuntaan, 1990-luku ja 2000-luku olivat OLS:n, vaikka OTP voittikin vielä 1995 ja muitakin mestareita alkoi ilmaantua. 2010-luku on alkanut toistaiseksi tasaisissa merkeissä.

Mitalien määrässä kolmanneksi menestynein on OPS:n ja myöhemmin kahden eri OPS-juniorit -nimisen seuran muodostama rypäs. Sillä on yhden mestaruuden lisäksi kymmenen himmeämpää mitalia yhteismäärän ollessa 11.

OPS on kokonaistaulukossa vasta viides. Sen edelle menee vain neljä mitalia voittanut HauPa, jonka kaksi mestaruutta arvostetaan korkeammalle kuin OPS:n yksi ja muut himmeämmät mitalit. OPS on kuitenkin yksi niistä harvoista seuroista, joka on pärjännyt tasaisesti koko turnaushistorian ajan.

Tulevaisuudessa mitalitaulukko voi kuitenkin muuttua. OPS:n tilastossa on nimittäin mukana vanhan emä-OPS:n jälkeen perustetun OPS-juniorien, josta myöhemmin tuli Tervarit-juniorit, ja nykyisen vuonna 2004 perustetun OPS-juniorien menestys.

Kun nykyinen OPS-juniorit jatkaa toimintaansa ja uusvanha OPS-jalkapallo on laajentamassa omaa toimintaansa kaikkiin ikäluokkiin, saattaa tulevaisuudessa olla tarpeen miettiä, miten OPS:n mitalitiliä käsitellään.

Jonon jatkona OLS:n, OTP:n, OPS:n ja Tervarit-juniorien jälkeen on turnauksen eniten mitaleita kerännyt mutta ilman mestaruuksia jäänyt seura RoPS, jolla on kuusi hopeaa. RoPS voidaankin lukea turnauksen epäonnisimmaksi seuraksi. Se on esiintynyt kahdeksan kertaa mitaliottelussa ja hävinnyt ne kaikki.

RoPS:n jälkeen seuraavana on viimeinen seura, joka on voittanut vähintään viisi mitalia. TP-47:llä on kaksi hopeaa ja kolme pronssia. Loput seurat ovat saalistaneet 43 vuoden turnaushistorian aikana enintään vain neljä mitalia. Joukkoon mahtuu yllättävän monta tähdenlentoa, joilla on mestaruus tai sen lisäksi yksi-kaksi muuta mitalia.

Kaiken kaikkiaan mitalitaulukossa 28 joukkuetta. Sinne mahtuu muutamia vanhojen vuosien erikoisuuksia kuten jääpallosta paremmin tunnettu Veitsiluodon Vastus tai vihantilaisen Lampinsaaren kaivosyhteisöstä tullut Sinkki-Sepot.

Oma lukunsa mitalitaulukossa ovat joukkueet, joita aikanaan kutsuttiin sisarseuroiksi. Yhden joukkueen per seura -sääntöä kierrettiin aikanaan ilmoittamalla nuoremman ikäluokan joukkue turnaukseen sisarseuran nimellä. OTP:lla oli OPV, OLS:lla Pelimiehet, OPS:lla OPP ja RoPS:lla Ropa.

Onpa myöhempinä aikoina sellaisetkin nimet kuin Iltatähti ja OuJK, joilla ei ole ollut mitään tekemistä junioritoiminnan kanssa, pyörähtäneet sarjataulukoissa.

Näillä sisarseuroilla on yhteensä kuusi mitalia. OPP:lla on yksi hopea ja pronssi, Ropa:lla hopea sekä OPV:lla kaksi ja Pelimiehillä yksi pronssi.