HAAPALA RATKAISI DERBYTRILLERIN

26.7.2012

Johannes Väisäsen vapaapotkut olivat voiton keskipisteessä.
Taputuksia poskelle.
Kaikki jahtaavat Piresiä.
Maali!

OPS-juniorit - FC OPA 2-3 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat.

OPS-juniorien ja FC OPA:n välisessä Kolmosen ottelussa oli kaikki hyvän draaman ainekset: Kiihkeitä tunteita, taistelua, tilannemuutoksia ja tietenkin kosolti maaleja. Sen sijaan hyvää jalkapalloa nähtiin jonkin verran vähemmän. FC OPA korjasi lopulta potin maalein 3-2 (1-1).

OPS-junioreille olisi ottelusta voinut antaa uurastuksesta hyvän palkinnon, mutta maalit ratkaisevat ja tällä kertaa niitä teki enemmän FC OPA.

Isäntäjoukkue ei menettänyt vaarallisuuttaan, vaikka se joutui ensimmäisen puoliajan päätteeksi vajaalle Mika Kurkelan otettua toisen keltaisen. Vajaalukuisuudestaan huolimatta OPS-juniorit pelasi rohkean aktiivisesti ja onnistui rikkomaan FC OPA:n pelinrakentelun täysin.

Jos viimeksi FC Muurolaa vastaan puolustuksen töppäilyt kävivät kalliiksi, nyt oli ongelmia keskikentällä. Vastustajan paineessa omaa peliä ei päästy pelaamaan ja syöttötyöskentely meni siinä sivussa heikonlaiseksi, kun helpotkin avaukset menivät vastustajalle ja puolenvaihdot karkailivat sivurajan yli.

FC OPA:n keskikenttä oli myös passiivinen eikä liikkunut tarpeeksi aktiivisesti. Välillä pallollisen pelaajan piti jopa pyytää vapaaseen syöttöpaikkaan. Eipä siis ihmekään, jos vastustaja sai vajaallakin aseet käsiinsä.

Etukäteen vaaralliseksi tiedetty OPS-juniorien maalitykki Sami Karjalainen onnistui ja epäonnistui tässä ottelussa. FC OPA:n Ilja Remes piti hänet ennakkoluulottomasti herran nuhteessa ja vasta pelipaikan vaihto keskemmäksi vapautti hänet hurjastelemaan kahden maalin verran.

FC OPA meni ottelussa johtoon, kun kulmapotkun jälkitilanteessa Justus Tiiro ja OPS-juniorien pelaaja liukuivat samaan palloon. Tiiro ehti ensin ja pallo lensi kaarella maalivahdin yli. OPS-juniorit teki tasoituksen niin ikään kulman jälkeen, kun FC OPA:n puolustuksen purkupallo päätyi suoraan Karjalaiselle ja tämä täräytti kahdestakympista maanuoliaisen takanurkkaan.

Karjalaisen päästyä toppareiden välistä uudelleen maalintekoon hätäisimpien mieleen tuli jo ajatus, että näinkö tässä taas kävi. FC OPA päätti kipparinsa Johannes Väisäsen johdolla, ettei käy, vaikka loppujen lopuksi jännäksi homma meni.

Väisänen latasi tasoituksen vapaapotkusta yläriman kautta maaliin. Matias Karioja oli vielä varmistamassa tuhotyötä, mutta pallo oli jo pudonnut rimasta OPS-juniorien kannalta viivan väärälle puolelle ja maali oli syntynyt.

Seurauran ensimmäinen maali tuli oivaan paikkaan, kun Juuso Haapala viimeisteli voitto-osuman viisi minuuttia ennen loppua ja teki ensimmäisen täysosumansa FC OPA:n paidassa. Esivalmistelut hoiti jälleen Väisänen, joka antoi vapaapotkun sivurajan tuntumasta poikittain Haapalalle ja tämä tykitti kaukaa verkot tötterölle.

Voitto helpotti hiukan tukalaa tilannetta, mutta seuraavat kaksi-kolme viikkoa kertovat enemmän, missä lopulta mennään. Tällä hetkellä eroa putoamisviivaan on kahdeksan pistettä ja ykköspaikalle 11. Paikka sarjan keskikastissa on siis hetkeksi tukevasti ankkuroitu.

Seuraava ottelu on ensi viikon keskiviikkona, jolloin FC OPA vierailee JS Herculeksen isännöimässä ottelussa. Täysi pistepotti siitä ottelusta olisi jopa tärkeämpi kuin tänään otetut.

Kuvat: (C) 2012, Kari Väre

TILASTOT