VOITTO PALOI TURHUUKSIEN ROVIOLLA

8.7.2012

Jeferson Pires teki yhden ja järjesteli toisen.
Tolpat olivat Jarno Tenkulan harmina.
Mikko Sarkkinen syöksyy torjuntaan.
Liukumisia.

FC OPA - FC Muurola 2-2 (1-0): Raportti, tilastot, kuvat.

Voitottomien kotiotteluiden putki sai jatkoa, kun sarjajumbo FC Muurola nousi kahden maalin takaa väkisin tasoihin. Pisteet menivät jakoon maalein 2-2 (1-0) ja saatu tasapelipiste oli vasta kolmas FC OPA:n tämän kauden isännöimissä otteluissa.

Sarjataulukon osalta pari seuraavaa viikkoa kertovat enemmän, mutta tällä hetkellä kylmä totuus näyttää olevan, että FC OPA saa keskittyä enemmän sarjapaikkansa uusimiseen kuin kärkisijojen hätyyttelyyn.

Tämän pelin palautepalaverin olennaisin varuste on peili. Se voidaan asettaa niin puolustajien kuin hyökkääjienkin eteen.

FC OPA sai pitkästä aikaa hyviä maalintekomahdollisuuksia. Varsinkin kuvio, jossa keskeltä syötettiin vasemmalle Jarno Tenkulalle ja tämä nousun jälkeen keskitti, toimi useaan otteeseen ja tuotti yhden maalinkin. Muuten sihti oli pielessä eikä tuurikaan aina ollut mukana. Loput hoiteli vieraiden parhaana palkittu maalivahti Tuomas Hakala.

Tenkula paukutti kahteen kertaan tolppaan ja vaihdosta viimeiselle kymmenminuuttiselle irti päästetty Joonas Pekkalakin jäi nuolemaan näppejään kahdessa hyvässä tekopaikassa. Pitkästä aikaa kentälle päässyt Jeferson Pires kirjautti itselleen yhden maalin ja yhden syötön, mutta myös pelaajavalmentajalla oli kosolti muita tilaisuuksia varmistaa pisteet kotiin.

Toisenlaisella lopputuloksella palkintoraati olisi saanut arpoa parhaan pelaajan palkinnon Tenkulan ja Piresin välillä, mutta nyt sen nappasi pelisuoritukseltaan kaksikon varjoon jäänyt Mikko Rantala. Hän pokkasi muovikassin sisältöineen samasta asiasta kuin sai pokaalin viime kauden päättäjäisissäkin - taistelemisesta.

FC OPA:n pelistä paistoi Sampo Saukkosen poissaolo. Puolustukselta puuttui johtohahmo. Siksipä olisi ollut tärkeää, että rakennetuista maalintekopaikoista olisi tehty tarvittavat osumat, koska omassa päässä tulevat hupsista heijaa -tilanteet näyttävät käyvän kerta toisensa perään kovin kalliiksi maksaa.

Koko tilanteen huomaa katsomalla sarjataulukkoa. Sijoitus on keskivaiheilla, kärki karkaa ja tehtyjä maaleja on kolmanneksi vähiten koko sarjassa. Päästettyjen maalien määrä on myös kolmanneksi pienin, mutta se on laiha lohtu, koska toisessa päässä ei pystytä vastaamaan tarpeeseen.

Moni luuli ottelun jo olevan ohitse, kun Matias Karioja ohjasi Piresin keskityksen Muurolan verkkoon ja lisäsi FC OPA:n maalitiliä kahteen kymmenen minuuttia ennen loppua. Sen jälkeen hupsis -kortti heilahti ja FC OPA:n puolustus nukahti kommunikaatiovirheen myötä totaalisesti.

Eetu Kurvinen kävi tyylittelemässä ottelun 85. minuutilla kavennuksen tyhjiin. Vieraiden vaihtopenkki ei juhlinut. Se nauroi.

Paha päiväuni sai jatkoa vain kolme minuuttia myöhemmin, kun sitkeästi jopa riskillä voittoa hakenut FC Muurola sai läpiajon ja torjuntaan syöksynyt Mikko Sarkkinen kaatoi vieraiden hyökkääjän. Pelaaja meni vähän helpon näköisesti nurin, mutta silti selkeä pilkku, josta Matti Ollila tasoitti vuorenvarmasti.

Heinäkuu jatkuu nyt parin viikon ottelutauolla, josta toinen puolikas kuluu kokonaan kesäloman merkeissä. Akkujen lataaminen on nyt tervetullutta. Seuraava ottelu pelataan 26. heinäkuuta, jolloin vastaan asettuu OPS-juniorit.

Kuvat: (C) 2012, Kari Väre

TILASTOT

Su 08.07.2012, Heinäpää 4
Kolmonen