OMA KOIRA PURI

7.6.2012

Rakentava pelaaja Johannes Väisänen.
Vahdinvaihto.
Jalkapallotanssia Ollon ja Mika Kurkelan tapaan.
Matias Karioja debytoi kotiyleisön edessä.

FC OPA - OPS-juniorit 2-3 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat.

OPS-juniorit maksoi potut pottuina viime vuoden keväällä pelatusta ottelusta. Reilu vuosi sitten FC OPA käänsi OPS-j:n kahden maalin johdon maalin voitoksi. Nyt oli OPS-juniorien vuoro tehdä sama vieden täyden pistepotin maalein 3-2 (0-2). Kaiken kukkuraksi ex-opalainen Henri Karppinen sai kunnian tehdä voittomaalin.

Peli oli kaksijakoinen. OPS-juniorien hallinnasta ja lukuisammista maalipaikoista huolimatta mitään todellista vaaraa tai hätää FC OPA:lla ei ollut ennen kuin Mikko Sarkkinen pelasi epäonnekseen palloa maalivahdin alueen ulkopuolella ja ajettin ulos kentältä.

Ulosajon jälkeen OPS-juniorit sai pelistä täydellisen otteen ja ylivoimalla pelatessaan maalin syntyminen näytti olevan vain ajan kysymys. Vastustaja karvasi ahkerasti ja esti näin FC OPA:aa pelaamasta vajaalla kuten pitää: hitaasti palloa halliten ja rauhassa alhaalta rakentaen.

Ahkera karvaaminen johti siihen, että FC OPA:n syöttötarkkuus putosi eikä kunnon hyökkäyksiä enää tullut. OPS-juniorit sai vallan kentällä ja viivytystaistelu sai stopin 71. minuutista alkaen, jolloin Sami Karjalainen teki kavennusmaalin.

Pieni nojailu rangaistusalueella johti pilkun vihellykseen ja Josey Dziadulewiczin tekemään tasoitukseen. Vaikka rangaistuspotku oli heppoisesti vihelletty, oli totuuden nimissä myös FC OPA:n 2-0 osumaan johtanut pilkku myös yhtä kevein perustein annettu.

Toisaalta esimerkiksi Mikko Juvani pääsi pelkällä varoituksella Ilja Remekseen kohdistuneesta täysin aivottomasta ja pelaajan vahingoittamiseen pyrkineestä taklauksesta, josta isossa maailmassa olisi heilahtanut armotta punainen. Välillä tuntuikin, että kun pitäisi olla ankara, oltiin sallivia, ja päin vastoin.

Ottelun tappiossa hyvin paradoksaalista on, että mitä alemmas FC OPA:n miehityksessä mentiin, sitä parempia pelaajasuorituksia otteissa löytyi. Puolustusta ja Mikko Sarkkisen korvannutta Jussi Seppää takaiskuista on turha syyttää, jos palloa ei pystytä pitämään edes keskialueella.

FC OPA:n parhaana palkittiinkin keskikentän pohjalta toppariksi pudonnut Sampo Saukkonen, joka pokkasi CitySportin ja Umbron puuhapussin kolmannessa peräkkäisessä eli tähän mennessä jokaisessa kauden kotiottelussa.

FC OPA:n tilanne sarjataulukossa mutkistui. Jos johdossa oleva FC Kemi voittaa seuraavan ottelun, venyy ero siihen jo kuuteen pisteeseen. Kausi on tietysti vasta aluillaan, mutta takaa-ajajan asema on aina takaa-ajajan asema. Jalkapalloakateemikot kautta maan saavat sitten kiistellä keskenään, kumpi on hankalampaa: johdon puolustaminen vai takaa-ajo.

Seuraava ottelu on vasta puolentoista viikon kuluttua ja se pyöräyttää kolminkertaisen sarjan toisen kierroksen käyntiin. FC OPA matkustaa Spartakin vieraaksi Kajaaniin 16. päivä kesäkuuta. Ehkä se peli olisi taas positiivisempi, sillä kotiottelut näyttävät olevan tällä kaudella hankalia. Bussilla kierros maakunnassa ja mikrofoni kuuluttajalta pois. Tuleeko sillä vieraspelin fiilis? Joka tapauksessa syöttödrilleillä ja maalintekoharjoitteilla on käyttöä lähiaikojen harjoituksissa.

Kuvat: (C) 2012, Kari Väre.

TILASTOT

To 07.06.2012, Heinäpää 4
Kolmonen

FC OPA - OPS-juniorit