SPARTAK SARJA-AVAUKSESSA

27.4.2012

Hartaasti odotettu sarjakauden avaus on käsillä. FC OPA:n tehtävänä on matkustaa avausottelussa Kajaanin Spartakin vieraaksi. Ottelu pelataan Kajaanin Liikuntapuistossa klo 15:00 alkaen.

FC OPA:n sarjakauden avaus tapahtuu vastakohtien sävyttämien olosuhteiden vallitessa. Useat näistä vastakohdista toimivat toisiaan tasapainottamassa, mutta vasta syyskuun puoliväli kertoo lopullisen sarjataulukon muodossa, mikä vastakohdista saa vaa´an painumaan ja mihin suuntaan.

AC Kajaanin ollessa pois ja kolmannen kajaanilaisseuran KajHa:n luodessa uutta nahkaa sarjasta on ennakkoon ajatellen tulossa tasaisempi kuin koskaan. Selkeää nousijasuosikkia, mutta toisaalta selviä putoajakandidaattejakaan ei ole.

Tasaisuuden valossa ei kannatakaan FC OPA:n nousutavoitteen toteutumisesta olla huolissaan, vaikka paperilla joukkue on heikentynyt maalitykki Joonas Sohlon (AC Oulu), keskikentän moottorin Vitaon ja Gezim Gashin siirryttyä pois ja ringin pienennyttyä.

Vanhoilla pelaajilla on nyt tilaisuus näyttää osaamistaan ja esimerkiksi kärkipäässä talven aikana harppauksin kehittyneeltä Joonas Pekkalalta sekä OLS:sta tulleelta Justus Tiirolta odotetaan paljon maaleja.

Armeijasta kotiutunut Ilja Remes saanee puolustuslinjassa myös paljon vastuuta - näytöt toissa kaudella Kakkosessa B-poikien vaihtopenkillä estuneelta pelaajalta olivat lupaavat. Johannes Väisäsen odotetaan myös nousevan isompaan rooliin kuin viime kaudella - kymppipaikan harjoitusotteluissa vallannut pelaaja on saanut alleen ehjän harjoituskauden ja viime vuodesta vyötäröltäkin on lähtenyt tavaraa kiitettävissä määrin.

FC OPA:lla on allaan vähän harjoitusotteluita. Pelejä jouduttiin peruuttamaan säiden, loukkaantumisten ja Suomen cupin vuoksi. Harjoitusotteluita ehdittiinkin pelaamaan vain neljä, joista FC OPA voitti kaksi ja hävisi kaksi.

Ottelutuntuman vähäisyys voi näkyä alkukaudesta, mutta toisaalta muutaman tärkeän saranapelaajan lähdöstä huolimatta, joukkueen perusrunko on säilynyt viime kaudesta. Pelaajat tuntevat toistensa metkut hyvin eikä pelko yhteispelin sujuvuudesta ole niin suuri kuin voisi olettaa.

Spartakin tekemisistä on kuulunut totuttuun tapaan vähänlaisesti. Harjoituspeleistä on niukasti tietoa eikä pelaajasiirroistakaan ole Ouluun päin kantautunut suurta informaatiotulvaa.

Kovin uutinen oli perinteisesti Hakan kanssa yhteistyötä tehneen seuran yhteistyösopimus AC Kajaanin kanssa. Se voi tuoda huomiseen otteluun lisäväriä, jos Kakkosen pelaajia tulee enemmältikin. Isoa avainpelaajien vyöryä ei ole odotettavissa, sillä AC Kajaanilla on Kakkosen sarja-avaus sunnuntaina. ACK:n ringissä on peräti 28 nimeä, joten nuorten vaihtopelaajien voi odottaa ilmestyvän Spartakin paitaa kantamaan.

Yksi asia sarja-avauksessa on varma. FC OPA on voittanut Kajaanissa viimeksi kesällä 2007, jolloin AC Kajaani kaatui ottelussa, joka tappion tullessa olisi käytännössä lopettanut silloiset nousuhalut. Tämä tilasto on aika vihdoinkin korjata.

AIKAISEMMAT OTTELUT

02.04.2011 Harjoitus FC OPA - Spartak 0-2 (0-2)
02.07.2011 Kolmonen FC OPA - Spartak 8-0 (4-0)
10.09.2011 Kolmonen Spartak - FC OPA 2-2 (2-1)