NELJÄ SEURAA TIIVISTÄVÄT YHTEISTYÖTÄ

27.2.2012

Kaudella 2012 Ykkösessä pelaava AC Oulu, Kolmosessa pelaava FC OPA sekä oululaiset junioriseurat OLS ja Tervarit-juniorit ovat sopineet yhteistyötä, jonka perusteella syntyy yhtäjaksoinen kehittymispolku nuorten peleistä aikuisten sarjoihin.

Aloitettu yhteistyö kohdentuu tulevalla kaudella erityisesti A-junioreiden pelaamisen edellytysten parantamiseen. Yhteistyö mahdollistaa pelaajien kehittämisen koko pelaajauran aikana ja liikkumisen kauden aikana muuttuvien tilanteiden mukaan.

Miesten Ykkösessä pelaavan AC Oulun harjoitusryhmässä on tällä hetkellä 14 sopimuspelaajaa, joiden lisäksi pelipaikkaa on hakemassa noin kymmenen pelaajaa. A-junioreita harjoitusryhmässä on 12. Toiminnan painopiste on miesten joukkueen toiminnan kehittämisessä.

Miesten Ykkösessä ei voi menestyä pelkillä junioreilla, vaan joukkueen rungon muodostavat kokeneemmat pelaajat. Tämän vuoksi kaikki junioripelaajat eivät saa säännöllisesti peliaikaa, vaan pelikokemus on hankittava joko Tervarit-j/OLS A-juniorijoukkueesta tai FC OPA:sta.

Tervarit-juniorit ja OLS jatkavat edelleen omien pelaajiensa kehittämistä omissa joukkueissaan pikkunappuloista yhdistelmäjoukkueeseen saakkaa.

FC OPA pelaa kauden 2012 Kolmosessa tavoitteenaan nousu Kakkoseen. Joukkueella on 12 pelaajasopimusta ja runsas harjoitusryhmä. Siihen mahtuu vielä muutama vahvistus.

Yhteistyöllä on mahdollista kohdentaa voimavarat oleellisiin asioihin sekä paikata juniorijoukkueiden ja miesten edustusjoukkueen välissä olevaa kuilua. Junioriseurat, joiden ydinosaaminen on junioripelaajien kehittämisessä, keskittyvät päätehtäväänsä. Miesten joukkueet puolestaan keskittyvät kehittämään omaa toimintaansa osana oululaista jalkapallokulttuuria.

"Oululainen jalkapallokenttä on ollut liian hajanainen. Meilla on mahdollisuus ja myös velvollisuus tarjota reitti jokaiselle eteen päin pyrkivälle ja tavoitteelliselle pelaajalle", AC Oulun toimitusjohtaja Petteri Haapala sanoo.

"Miesten maailmaan, suoraan edustusjoukkueeseen astuminen ei ole helppoa. Nuoren pelaajan matkaa kohti omaa huippuaan ja reittiään on nyt selkiytetty. FC OPA tulee toimimaan hyvänä väliportaana tällä matkalla. Olen erittäin tyytyväinen ja myös ylpeä seurojen tekemästä ratkaisusta."

Kaudella 2011 AC Oululla ja FC OPA:lla oli farmisopimus, josta kummallakin osapuolella oli positiivisia kokemuksia. Sopimuksen perusteella liikuteltiin pelaajia sekä ylös että alas pelaajan kehittymistä ajatellen.

"Oulussa on hyvää junioritoimintaa ja AC Oulu on junioriseurojen edustusjoukkue. FC OPA haluaa olla askelma oululaisten nuorten pelaajien kehityspolussa kohti huippua. Oikea sarjataso tälle toiminnalle on Kakkonen ja sinne pääsy tavoitteemme", FC OPA:n puheenjohtaja Lauri Kauppinen toteaa.

A-juniorien pelaamismahdollisuuksien takaamiseksi seurat tekevät osansa sarjaohjelmien saamiseksi sellaisiksi, että kenenkään ei tarvitse jäädä pelkän vaihtomiehen osaan.

Yhteistyöseurat tarjoavat oululaisittain ennen kokemattoman ammattitaidon pelaajien kehittämiseksi. OLS:n ja Tervarit-juniorien toiminta on laadukasta ja laajaa, mistä kertoo mm. kutsujen määrät alue- ja maajoukkueleireille.

C-junioreihin saakka seuroissa valmennuksesta vastaavat lukuisat hyvät ja osaavat valmentajat. B-junioreissa valmennus on pitkään valmennustyötä tehneiden Jyrki Kylmälän ja Rauno Karjalaisen vastuulla. A-juniorien valmentaja on Tapio Haapaniemi (aik. mm. AC Oulu 2-valmentaja, FC Santa Claus).

FC OPA:n valmentaja on Jeferson Pires, joka on edelleen AC Oulun kautta aikojen paras maalintekijä. AC Oulun valmennuksesta vastaa ryhmä Juha Malinen, Rauno Ojanen, Jani Luukkonen ja Ilkka Matila.

Valmennuspäällikköinä toimivat OLS:ssa Antti Pehkonen ja Tervarit-junioreissa Jari Pyykölä.

Teksti seurojen yhteisestä tiedotteesta