PISTETTÄ VAILLE VALMIS

11.2.2012

Nelosen futsal-kausi huipentuu Oulunsalon palloiluhallissa huomenna pelattavaan turnaukseen. FC OPA kohtaa OsPa:n klo 15:00 ja Kajaanin Hakan klo 18:00.

FC OPA johtaa tällä hetkellä sarjaa kahden pisteen erolla toisena tulevaan OsPa:aan ja tavoite nousun saavuttamiseksi on todella lähellä.

Saldo saattaa hyvällä tuurilla riittää nousuun ilman lisäpisteitäkin, sillä lähimmät uhkaajat KajHa ja FC Köyhät ovat kuuden pisteen päässä. Jompi kumpi näistä kahdesta putoaa joka tapauksessa kelkasta, koska heillä on keskinäinen ottelu ja tasapelin sattuessa kummankin kisa on ohitse.

FC OPA:n etuna on vielä maaliero. Se on FC OPA:lla +18, kun sekä KajHa:n että FC Köyhien vastaava luku on molemmilla -1. Paljon saa peleissä tapahtua, jotta tuollainen ero kääntyy vastustajien hyväksi. Lopullisesti nousu varmistuu, jos FC OPA saa kahdesta pelistä vähintään yhden pisteen.

Vaikka paineita ei liiemmin ole, FC OPA lähtee luonnollisesti voittamaan molempia vastustajiaan. Voittaminenhan on tunnetusti keskimääräisesti hauskempaa kuin häviäminen ja joukkue suorastaan hinkuu päästä voittamaan sarja nolla tappiosarakkeessaan.

Päätösturnauksen suurin jännitys kohdistuu toiseen nousijaan ja sarjapaikan säilyttäjiin. OsPa:lla ei pitäisi olla vaikeuksia varmistaa nousua, sillä ensimmäisessä pelissään se kohtaa yhä nollakerhossa olevan IVFC:n.

Toisen putoajan nimestä taistellaan verisesti. Nelosen keskikasti on niin tasaväkinen, ettei edes pieniä nousutoiveita elättelevät FC Köyhät ja KajHa voi olla sarjapaikoistaan varmoja. Kaksikkoa seuraava trio on nimittäin vain pisteen päässä ja joku näistä viidestä lähtee hakemaan välivainiolaisten seurana vauhtia sarjaporrasta alempaa.