DRAAMAN KAARTA LOPPUOTTELUSSA, HAUPA MESTARIKSI

18.9.2011

Voittajan on helppo hymyillä.
Uusi kiertopalkinto lähtee jakoon.
HauPa ratkaisi loppuottelun edukseen.
B-lohkon ottelussa FC YPA löi FC Raahen.
Notkuva palkintopöytä ja tähyilevä palkintoraati.

42. Kaleva-turnauksen mestariksi kruunattiin Haukiputaan Pallo. Se voitti rangaistupotkukilpailuun asti venyneessä loppuottelussa Tervarit-juniorit. Varsinainen peliaika päättyi varovaisen ja tunnustelevan pelaamisen jälkeen maalittomaan tasapeliin.

Mestaruus oli HauPa:lle historian toinen. Ensimmäisen voitti kymmenen vuotta sitten elokuussa 2001. HauPa:sta tuli samalla kestomenestyjien OLS:n ja OTP:n takana ensimmäinen seura, jolla on enemmän kuin yksi mestaruus. OLS ja OTP jakavat kärkisijan 16 mestaruudellaan.

Pronssimitalin saalisti turnauksen voittajasuosikkeihin HauPa:n kanssa kuulunut OLS 99 Keltainen, joka ryhdistäytyi välierätappionsa jälkeen ja voitti FC YPA:n selvästi maalein 3-0 (1-0).

Turnauksen ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen alkulohkoissa oli vielä pelattavaa, mutta tosiasiallisia jännityspaikkoja oli vähän. A-lohkon taistelu kulminoitui HauPa:n ja Tervarit-juniorien väliseen otteluun, jossa tuleva mestari menetti finaalivastukselleen lohkovoiton maalein 0-1.

Toinen A-lohkon kysymysmerkeistä oli FC Lynxin pärjääminen. Rovaniemeläisvieras oli valunut taulukossa alas kohdattuaan molemmat kärkiseurat. OLS 00 Keltaisesta ja KePS 00:sta otetut voitot eivät kuitenkaan riittäneet jatkoon HauPa:n hävittyä Tervareille.

B-lohko oli loppuun asti naapuriaan runsasmaalisempi ja epätasaisempi. OLS 99 Keltaisen jatkopaikkaa osattiin odottaa avauspäivän suorituksen jälkeen, mutta se joutui kuitenkin sunnuntain peleissä tiukemmalle voitettuaan ONS Eximian "vain" 3-1 eikä FC Lynx 00 Milleniumkaan taipunut kuin 4-1.

FC Lynxin nuoremman ikäluokan joukkue piinasi sekä lohkovoittajaa että FC YPA:aa menemällä johtoon OLS:aa vastaan, mutta sinikeltaisten monipuolinen ratkaisijakaarti onnistui kääntämään ottelun.

Välierissä OLS 99 Keltainen joutui kuitenkin nöyrtymään tähdistökentälliseen valitun Jeremias Körkön edessä ja hävisi finaalipaikan HauPa:lle maalein 0-2. Toinen välieräottelu oli selvää pässinlihaa, kun Tervarit-juniorit nousi tappioasemasta 4-1 voittoon FC YPA:sta.

Loppuottelun rangaistuspotkukilpailu oli dramaattinen. Se alkoi HauPa:n vuorolla ja hymyn karetta näkyi vastustajan leirissä, kun ensimmäinen vetäjä epäonnistui eikä Tervarit-juniorien enää tarvinnut kuin hoitaa oma leiviskänsä loppuun. Viidennellä kierroksella Niklas Jokelainen kuitenkin ampui yli ja edessä oli rankkarikisan jatkaminen yhden pareissa.

Seitsemäs kierros tarjosi lopulta ratkaisun ja osa osasi aavistaakin lopputuleman. Vetäjää ei tahtonut ensin löytyä ja matka pilkulle oli tavattoman hidas. Lopulta yritys päättyikin maalivahdin torjuntaan.

HauPa:n veskari Niklas Niskala ansaitsi pelkän loppuottelunkin perusteella parhaan maalivahdin palkintonsa. Hän torjui läpi turnauksen eleettömän varmasti ja ote piti myös läpi loppuottelun. Rankkareissa hän teki koko kisan ainoan torjunnan ja ehti osallistua itsekin vetäjänä pilkkukisaan.

Alemmissa sijoitusotteluissa FC Lynx 00 Millenium voitti FC Lynxin pilkuilla, ONS Eximia kaatoi KePS 00:n 2-1 ja jumbofinaalissa OLS 00 Keltainen voitti FC Raahen 3-2.

HauPa:n Niskala valittiin siis turnauksen parhaaksi maalivahdiksi. Parhaan puolustajan tittelin vei OLS 99 Keltaisen Juuso Pernu ja parhaaksi hyökkääjäksi nimettiin Tervarit-juniorien Niklas Jokelainen. Paras keskikenttäpelaaja oli FC YPA:n Juuso Takanen, joka kävi pokkaamassa myös maalipörssin voitosta kertoneen palkinnon.

Maalipörssin voittoon tarvittiin tällä kertaa peräti kahdeksan osumaa. Ne yksin eivät kertoneet Takasen palkinnosta, vaan hän pyöritti omin voimin FC YPA:n alakertaa ja teki mm. ratkaisevan 3-2 maalin FC Lynx 00 Milleniumia vastaan.

Turnauksen valmentajana palkittiin ONS Eximian Kari Koivikko, joka tarttui palkintoraadin mieleen positiivisimpana ja ehkä tasaisimmin joukkuettaan peluuttaneena valmentajana.

Kaleva-turnaus vietiin läpi todella upean syyssään helliessä Heinäpään urheilukeskusta. Viime vuotisten rajujen sadekuurojen vastapainoksi aurinko paistoi tänä vuonna lähes pilvettömältä taivaalta koko turnauksen ajan ja lämpötilakin pysyi reilusti kymmenen paremmalla puolella.

Kuvat: (C) 2011, Kari Väre