42. KALEVA-TURNAUS VIIKONLOPPUNA

16.9.2011

42. Kaleva-turnaus on kalenterissa tänä viikonloppuna. Turnaus pelataan Heinäpään urheilukeskuksen peräkentillä numero 5 ja 6. Ottelut alkavat lauantaina klo 13:00 ja sunnuntaina klo 09:00. Turnauksen toinen kilpailupäivä päättyy klo 17:00 alkavaan loppuotteluun ja sen jälkeiseen palkintojenjakoon.

Turnaukseen osallistuu kymmenen D12-poikien ikäluokkaan kuuluvaa joukkuetta. Näistä joukkueista yksi pelaa ikäluokkaa ylempänä ja yksi sekä vanhempien että oman ikäisten joukossa. Lisäksi sekaan mahtuu peräti kolme seulan läpäissyttä vuotta nuorempien joukkuetta ja yksi poikien sarjassa pelaava tyttöjoukkue ONS Eximia, jolla on tältä kaudelta kova meritti Gothia Cupin voittajana.

Turnauksen osallistumisoikeus on jaettu ikäluokan Mestaruussarjan ja Ykkösen 4.9. voimassa olleiden sijoitusten perusteella. Lisäksi kutsuttujen joukossa on FC YPA, joka kuuluu Keski-Pohjanmaan piiriin, mutta on Kalevan levikkialueelle kuuluva seura.

Joukkueet jaettiin sijoitusten mukaisiin koreihin, joiden myötä ne arvottiin kahteen lohkoon. A-lohkossa ovat HauPa, Tervarit-juniorit, OLS 00 Keltainen, FC Lynx ja KePS 00. B-lohkon muodostavat OLS 99 Keltainen, FC YPA, FC Lynx 00 Millenium, ONS Eximia ja FC Raahe.

Joukkueet pelaavat alkulohkoissa yksinkertaisen sarjan. Kaksi parasta joukkuetta etenee välieriin ja niiden voittajat loppuotteluun. Myös muut sijoitukset ratkaistaan pelaamalla.

Muhkean palkintopöydän koristeena on uusi Kalevan lahjoittama kiertopalkinto ja mitalit kolmelle parhaalle joukkueelle. Lisäksi jaetaan kunniaa useiden henkilökohtaisten palkintojen muodossa.

Kaleva-turnaus on yksi Suomen vanhimmista yhtäjaksoisesti järjestetyistä jalkapalloturnauksista. Se järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1970. Menestyneimmät seurat ovat OLS ja OTP, joilla kummallakin on 16 mestaruutta. OLS on yksin mitalitaulukon kärjessä.

Turnauksen ensimmäinen mestari oli Oulun Kärpät. RoRe voitti vuonna 1973, mutta muuten turnaus on ollut OTP:n ja OLS:n temmellyskenttää. Kärppien ja RoRe:n lisäksi yhteen mestaruuteen ovat yltäneet YPa, FC Raahe, OPS, HauPa, Tervarit-juniorit, OsPa ja viimeisin "ulkopuolinen" menestyjä Ajax Sarkkiranta vuonna 2006.

Turnauksen tulokset päivitetään reaaliajassa turnaussivulle.