OHI ON

27.8.2011

Gezim Gashi oli palkintoraadin ja kotiyleisön suosikki.
Joonas Sohlo teki FC OPA:n ainoan maalin.
Arttu Siira käväisi lainalla AC Oulusta.
Vitao ei riko.

AC Kajaani - FC OPA 3-1 (2-1): Raportti, tilastot, kuvat.

FC OPA:n osalta nousutaistelu on ohi. Sen päätti tappio AC Kajaanille maalein 1-3 (1-2). Rahkeita kakkostilaan saattaa vielä olla, mutta kertyvä pistekeskiarvo tuskin riittänee parhaan lohkokakkosen titteliin ja näin ollen nousukarsintapaikalle voidaan heittää hyvästit.

Kärkikamppailusta jäi paljon jossiteltavaa. Oulululaispojat tekivät tarkkaa työtä ja kokeilivat kolmesti yläriman sekä kerran tolpan kestävyyttä. Näistä kimmonneista paluupalloista syntyi myös makoisia tekopaikkoja, mutta maaliin asti pallon sai vain Joonas Sohlo, joka shokeerasi kotiyleisöä komealla puskullaan.

Jossiteltavaa jäi myös puolustustyöskentelystä, sillä AC Kajaani sai osan maaleistaan luvattoman halvalla. Kirsikkana kakun päällä on AC Kajaanin kolmas maali, joka syntyi, kun puolet FC OPA:n puolustuslinjasta veti sutia kostealla kentällä ja Michael Nzekwe pääsi yksinään vastakkain maalivahdin kanssa.

FC OPA:n johto-osuma oli lyhytaikainen ilo, kun Eusebio Fredericks pääsi laukomaan ruuhkan takaa tasoituksen. Sitä ennen pallo pyöri sumpussa puolustusalueella eikä sitä saatu millään purettua ylös päin.

Laiskavauhtisiin otteluihin tottuneet opalaiset saattoivat yllättyä tämän päiväisestä kovatahtisesta temposta, sillä yllättävän usein vierasryhmittymä jäi makaamaan ylös ja vastustaja tuli ryminällä kohti maalia. Tämän tyyppisestä tilanteesta syntyi myös sarjan maalipörssin kärkinimiin kuuluvan Timo Heikkisen 2-1 osuma.

Kaiken kaikkiaan FC OPA antoi kohtuullisen vastuksen AC Kajaanille, mutta hyväkään peli ei riittänyt niinkin kovatasoisen joukkueen voittamiseen. Mikä tahansa muu sarjan joukkue olisi näillä eväillä kaatunut. Etsikkoaika sattui ensimmäiselle puoliajalle, mutta mitä pitemmälle peli eteni, sitä vahvemmaksi AC Kajaanin ote kävi.

Loppukauden osalta FC OPA pelaa vielä kolme ottelua, joissa voidaan kenties tehdä taktiikkaan tai pelipaikkoihin liittyviä kokeiluja. Myös vähemmän pelanneiden osalta voisi olettaa peliaikaa irtoavan. Seuraava vastustaja kohdataan jo keskiviikkona, kun FC OPA saa vastaansa putoamista vastaan taistelevan Oulun Tarmon.

FC OPA:n rooli ensi kauden kuvioiden piirtämisessä on keskeinen. Kaikissa loppukauden otteluissa vastassa on seura, joka kamppailee olemassaolostaan piirin korkeimmalla sarjatasolla. OuTa:n jälkeen edessä on vielä yksi matkaottelu Kajaaniin Spartakia vastaan ja päätöskierroksella FC OPA on JS Herculeksen vieraana Castrenissa.

Kuvat: (C) 2011, Kari Väre

TILASTOT