TERVARIT JÄI JYRÄN ALLE

1.6.2011

Henri Pulkkinen ja Tomi Vainionpää saavat tuta märistä olosuhteista.
Pillin vihellystä odotellessa.
Läskiä läjään.
Gezim Gashi harhauttelee vastustajaa.

Tervarit - FC OPA 0-4 (0-2): Raportti, tilastot, kuvat.

Kansanmiehet ja -naiset ennustavat säätä sammakoista, teelehdistä, etanoista ja ties mistä luonnonmerkeistä. Nyt on uusi tapa ennustaa. Katsomalla kalenteria ja etsimällä FC OPA:n pelipäivät, voi olla kohtuullisen varma, että sataa tai ei ainakaan paista aurinko.

Jo kolmatta kertaa peräkkäin FC OPA joutui kamppailemaan Kolmosen sarjapisteistä märissä olosuhteissa. Siihen voidaan lisätä vielä KajHa -ottelun pilvipoutainen sää sekä sarja-avauksen halliolosuhteet ja todeta, että yhdessäkään FC OPA:n kauden sarjaottelussa ei ole paistanut aurinko.

Vetiset olosuhteet vaikuttivat suuresti paikalliskamppailuun, mutta eivät estäneet FC OPA:n leveää 4-0 (2-0) voittoa Tervareista. Jos ei taivaalla paista, ainakin kilpailullisesti symbolinen aurinko paistaa vahvasti. FC OPA jatkaa viiden ottelun jälkeen sarjakärjessä ilman pistemenetyksiä.

Puoli päivää jatkunut rankka sade oli saanut Heinäpään tekonurmen lainehtimaan. Tilanne asetti erityiset haasteet syöttötyöskentelylle ja laski ottelun tempoa. Tervarit oli yllättävän passiivinen ja jätti FC OPA:n pyörittämään peliä siten, miten sitä voi märässä suonsilmäkkeessä tehdä.

Vaikeista olosuhteista huolimatta FC OPA onnistui yllättävänkin hyvin oman pelitavan toteuttamisessa eikä pitkän roiskintaan tarvinut sortua.

Odottaa saattaa, että vesikelillä erikoistilanteet nousevat isoon rooliin. Näin kävi nytkin, sillä kolme neljästä maalista tuli erikoistilanteista tai välittömästi niiden jälkeen. Pallo oli maalissa jo viiden minuutin kohdalla, kun sivurajaheiton jälkitilanteessa Aleksi Kangas sai tökättyä Juuso Majavan keskityksen maaliin.

Joonas Sohlo täydensi ensimmäisen puoliajan maalisaldon kahteen tekemällä maalin kulmapotkusta. Kulman jälkitilanteessa syntyi myös kolmas maali, kun Juho Sipilä pääsi yllättämään takanurkkavedollaan Mikko Mäkäräisen Tervarien maalissa. Sohlo täydensi mainion iltansa lisäajan korvilla.

Tervarien paikat olivat vähissä. Lähimmäksi pääsi Janne Kauppila, joka ohitti jo maalivahdinkin, mutta Ilja Remes peitti hyvin laukauksen ja siivosi pallon väljemmille vesille.

FC OPA käytti ottelussa kaikki seitsemän vaihtoa. Hyvä uutinen oli se, ettei pelin taso paljoakaan laskenut eikä pelaaminen mennyt sekaisin, vaikka vaihtoruletti pyöri varamaalivahtia myöten täydellä teholla. Kentällehän pääsi mm. vielä flunssan takia puolikuntoisena pelaava Johannes Väisänen.

Valmentaja Jeferson Pires oli tyytyväinen ottelun tulokseen. Hän äityi ylistämään peliä jopa tähän astisen kauden parhaaksi.

"Pelin alusta lähtien tehtiin, mitä sovittiin. Palloa laitettiin nopeasti liikkeelle ja keskikentän on helppo pelata, kun pallo liikkuu nopeasti."

"Oma peli on toiminut. Tämä ottelu voitettiin joukkueena", Pires kehui.

Piresille lisäharmia toi Vitaon loukkaantuminen. Kemissä sarja-avauksessa kolhuja kärsinyt nilkka meni uudelleen ja vaihtopenkki kutsui brassia 65. minuutin kohdalla. Entisestään joukkueessa on sairastuvalla runsaasti väkeä ja nytkin kokoonpano saatiin täyteen vain kahdella uudella pelaajalla sekä kahdella AC Oulun farmiavulla.

Onneksi seuraava ottelu on vasta puolentoista viikon kuluttua. Tauon aikana on mahdollisuus nuolla haavoja.

Seuraava ottelu onkin se varsinainen mittari osaamiselle, kun AC Kajaani ammattilaispelaajineen saapuu Ouluun vierailulle. Jalkapalloväki saa tätä ottelua varten kaksi tehtävää: kaikki manaustaidot esiin, jotta aurinko paistaisi ja tulla runsain mitoin tietysti paikalle, jotta kauden yleisöennätys rikkoutuu.

Kuvat: (C) 2011, Kari Väre

TILASTOT