LEVEÄ AVAUSVOITTO KEMISTÄ

7.5.2011

Vaihtopenkki seuraa Juho Sassin menoa.
Simo Myllymäki voittaa tämän kaksinkamppailun.
Mikko Sarkkisellakin oli torjuntatöitä.
Gezim Gashi on vakuuttava pakki.

FC-88 - FC OPA 1-4 (0-2): Raportti, tilastot, kuvat

FC OPA avasi Kolmosen sarjakauden FC-88:n isännöimänä hyisessä Junko-hallissa tuoden pisteet mukanaan Ouluun lukemin 1-4 (0-2).

Avausjakso oli ensimmäistä viittä minuuttia lukuun ottamatta FC OPA:n hallinnassa. Peli oli suvereenisti hallussa puolustuskolmanneksella ja keskialuetta dominoi ensimmäistä peliään FC OPA:ssa pelannut Vitao. FC-88:n kokenut puolustuslinja piti kuitenkin maalintekopaikat varsin vähissä.

Pelin 15. minuutilla puolustus kuitenkin murrettiin varsin näyttävästi. FC OPA pelasi pallon linjan taakse pelaajavalmentaja Jeferson Piresille, joka tarjoili Juho Sassille paikan, josta ei voi erehtyä. Rauhallinen sijoitus maalin oikeaan alakulmaan oli jäätävä. Peli jatkui maalin jälkeen saman käsikirjoituksen mukaan: FC OPA hallitsi palloa ja FC-88 teki vaarallisia vastahyökkäyksiä, jotka eivät kuitenkaan johtaneet varsinaisiin maalintekopaikkoihin.

Käsikirjoitus toistui myös ottelun 39. minuutilla, jolloin peli avattiin pallon riiston jälkeen FC OPA:n vasemman puolustajan paikalta. Gezim Gashi ja Vitao pelasivat jälleen pallon linjan taakse, jonne Jeferson Pires oli noussut puolustuksen jäätyessä paitsiolinjaan. Helppo syöttö ja Juho Sassi kiitti valmentajaansa jo toistamiseen 0-2 maalin syntyessä.

Toiselle puoliajalle FC-88 tuli aivan erilaisella ilmeellä. Tarkoituksena oli murtaa FC OPA:n peli voimakkaalla prässillä ja siirtää pelin painopiste vieraiden maalin edustalle. Tässä kemiläisjoukkue onnistuikin osittain, mutta vain osittain.

Kovan painostuksen kesken FC OPA nousi hyökkäykseen ja kemiläispuolustus joutui rikkomaan. Rikkeestä tuomitun vapaapotkun toimitti Arttu Pehkonen vuoren varmasti maalin takanurkkaan: 0-3. Tämä ei näyttänyt masentavan FC-88:n pelaajia vaan rynnistys jatkui samanlaisena kohti Mikko Sarkkisen vartioimaa maalia. Kavennusmaali näkikin Junko-hallin sähkövalon pelin 66. minuutilla.

Lopullisen niitin pelille FC OPA iski 71. minuutilla kun Vitao tarjosi kulmapotkusta Juho Sipilälle paikan, josta toppari laittoi radan lujan potkun yläriman kautta maaliin.

Ottelun jälkeen pelaajavalmentaja Jeferson Pires oli tyytyväinen pisteisiin mutta myös esityksiin kentällä.

”Nyt on harjoiteltu reilu kaksi kuukautta ja pelaajat alkavat toteuttaa kentällä niitä asioita, joita on harjoiteltu.”

Toinen asia johon Pires oli tyytyväinen oli erikoistilannepelaaminen.

”Ei meidän pelaajia kannata hirveästi rikkoa rankkarialueen tuntumassa. Meillä on sellaiset jalat käytössä, että huh, huh!”

Maaleissa mukana olleiden lisäksi on nostettava esiin kapteeni Aleksi Kankaan varma ja rauhallinen pelaaminen. Avausvoitto on sarjassa aina tärkeä ja jokainen pelaaja täytti kentällä paikkansa erinomaisesti.

- LK -

Kuvat: (C) 2011, Kari Väre