VOITTAJAA ODOTTAA KARSINTA

6.5.2011

Huomenna alkavan Kolmosen sarjajärjestelmä on muuttunut täksi kaudeksi. Liiton alaisten sarjojen joukkuemäärän supistusten vuoksi lohkovoittaja ei nouse enää suoraan Kakkoseen, vaan niiden ja parhaan kakkosen kesken pelataan karsinta. Se tapahtuu muodostamalla alueelliset otteluparit, jotka pelaavat kaksiosaisen karsinnan UEFA:n vierasmaalisäännöllä.

Voittaja ja paras kakkonen eivät voi kohdata toisiaan nousukarsinnassa. Karsinnan viisi voittajaa nousevat Kakkoseen kaudeksi 2012.

Tällä kaudella lohkoja on yhdeksän, kun lohkojen supistaminen on saatettu päätökseen yhdistämällä Tampereen sekä Satakunnan piirien Kolmoset. Monet piirit joutuvat tyytymään yhteiseen Kolmoseen, mutta esimerkiksi Uudellamaalla ja Helsingillä on yhteensä kolme lohkoa.

Pohjois-Suomen piirin lohkossa on kymmenen joukkuetta, jotka pelaavat kaksinkertaisen sarjan. Kaikille kertyy 18 ottelua. Kaksi huonointa putoaa Neloseen.

AC Kajaani suosikki

Kolmosen seurat ovat vähemmän tunnettuja ja niiden tiedotuskäytäntö vaihtelee hyvin kirjavasti, minkä vuoksi joka vuosi pahennusta herättänyt arvio kilpakumppaneista jää tällä kaudella tekemättä. :

Sarjan ylivoimainen voittajasuosikki on tälläkin kertaa AC Kajaani. Se on saanut vuosien varrella karvaasti kokea, ettei pelkkä suosikkiasema riitä. ACK on jäänyt jokaisena pelaamanaan kautena - neljästi - Pohjois-Suomen Kolmosessa toiselle sijalle. Voiton ovat vieneet nenän edestä mm. FC OPA ja KajHa sekä viime kaudella HauPa.

Rovaniemeläislähtöisen Mika Lumijärven valmentama AC Kajaani on tällekin kaudelle satsannut pelaajistoonsa ja paikalliskilpailija KajHa:n pudottua tähtää tosissaan nousuun. AC Kajaani voi kaatua ennen kaikkea omaan erinomaisuuteensa. Tähtipelaajat voivat sortua ylimielisyyteen.

AC Kajaanilta puuttuu selkeä haastaja. Kajaanin Haka voisi olla sellainen, mutta kaikki ennusmerkit antavat ymmärtää, että KajHa rakentaa tulevaisuutta sekä entistä kotimaisempaa ja ennen kaikkea kainuulaisempaa joukkuetta. Seuran edustusjoukkueen rinki on kapea, mutta toiveita herättää lahjakas A-juniorijoukkue. Televisiosta tuttu Tepop Välimäki tuo valmentajana uutta, tervetullutta verta Kajaanin jalkapallosceneen.

AC Kajaanin ja KajHa:n jälkeen tulee iso massa. Potentiaalisten nimien joukkoon voidaan nimivahva, mutta lähinnä jäädyttelymielessä liikkeellä oleva Tervarit, FC-88 ja Spartak. FC OPA voi kantaa sarjan mustan hevosen titteliä. Onnistuessaan paluuta kahden vuoden projektilla yrittävä seura voi olla korkeallakin. Muut joukkueet voivat keskittyä sarjapaikkansa säilyttämiseen.