VALMENNUS SAA VAHVISTUSTA

1.4.2011

FC OPA:n valmennusryhmään liittyy uusi jäsen. Ryhmä saa lisää kansainvälistä väriä skotlantilaisen Massey Fergusonin (58) liittyessä seuran taustajoukkoihin. FC OPA:n ja Fergusonin sopimus kestää kauden loppuun saakka. Fergusonin tehtäviin kuuluu erityisesti pelaajien kehittäminen.

Fergusonissa on myös pieni vivahde jalkapallomaailman huipulta. Hän on Manchested Unitedia valmentavan Sir Alex Fergusonin pikkuserkku. Herrojen tie jalkapallomaailmassa ei ole kuitenkaan ammatillisesti kertaakaan kohdannut.

"Emme ole olleet edes yhteydessä varmaankaan kymmeneen vuoteen", Ferguson kuittaa utelut kuuluisista sukulaisistaan.

Ferguson pelasi omalla urallaan aina 34-vuotiaaksi asti edustaen useita seuroja. Korkeimmillaan hän pelasi II-divisioonassa 1980-luvun alkupuolella. Valmennusura alkoi limittäin pelaajauran kanssa, sillä hän pelaamisen ohessa on tarjonnut tietotaitoaan edustamiensa seurojen juniorijoukkueille.

Fergusonin pelaajaura ei ollut kovin kansainvälinen. Hän väittää, ettei ole koskaan pelannut minuuttiakaan Brittein saarten ulkopuolella. Sen sijaan Fergusonin valmennusura on kansainvälisempi. Harjoiteltuaan valmennusta junioreissa hän siirtyi afrikkalaisen Batanfan liigaan. Sieltä tuli innostus kiertää maailmaa ja vyölle onkin kertynyt valmennuspestejä kuudesta eri maasta.

"Olen kiertänyt maailmaa jalkapallon perässä. Halusin viidentoista Englannissa vietetyn vuoden jälkeen vielä kokea eksotiikkaa. Suomi ja Oulu sattui siihen saumaan sopivasti."

Yksi asia pohjoisessa eksotiikassa meni uuden valmentajan sieraimiin.

"Katselin kyllä, että miten täällä kuukauden päästä muka pitäisi pelata, mutta pakko kai se on uskoa, kun niin vakuuteltiin."

Uusi valmentaja nähdään tositoimissa mahdollisimman pikaisesti. Huomisen harjoitusottelun hän seurannee vielä "katsomon" puolelta.