NELONEN PÄÄTTYY TRILLERIIN, VAI PÄÄTTYYKÖ?

12.2.2011

Futsal-kausi päättyy FC OPA:n edustusjoukkueen osalta huomenna, kun Kempelehallissa pelataan kauden viimeinen turnaus. FC OPA ottelee kahdesti kohtaamalla klo 15:00 alkaen Laivakankaan Futisklubin ja koko kauden päättävässä ottelussa Herkku-Papat klo 17:00.

Nelonen on jännittävässä tilanteessa. Neljä seuraa seitsemästä on yhdeksässä pisteessä ennen viimeisiä otteluita. Samalla kamppailu peräpäässä on tiukkaa: kolmella seuralla on kasassa kolme pistettä.

Sarjaa johtavasta kvartetista vain OsPa:n tilanne on heikompi, sillä se on pelannut yhtä vaille kaikki ottelunsa ja joutuu odottelemaan tarvitsemansa kolmen pisteen lisäksi muiden otteluiden tuloksia. OsPa:n pääsy kärkeen vaatii sen verran kimurantteja skenaarioita, ettei ole realistista odottaa oulunsalolaisten pääsevän ykköstilalle.

Muu kärkikolmikko on tiukan tasaisessa kasassa. FC OPA on kärjessä ja tämän hetkinen ero toisena olevaan JS Herculekseen selviääkin vasta tehtyjä maaleja vertailemalla. Kummankin maaliero on +8, mutta FC OPA:lla tehtyjä osumia on 22 ja Herculeksella vain 16. Kaukana ei ole OuRe/2:kaan. Sen maaliero on +6.

Vaan muodostuuko päätösturnauksesta sittenkään sen kummoista trilleriä? Isolla kirkolla, Helsingissä, Palloliitto pohtii edelleen kantaansa futsal-sarjojen kohtaloista. Kakkonen on menossa liiton järjestämäksi sarjaksi, mikä pohjoisessa tarkoittanee Oulun ja Lapin lohkojen yhdistämistä. Jos näin käy, tulee alempiin sarjoihin ryminällä porukkaa eikä nousupaikkoja välttämättä olekaan tarjolla.

Jos FC OPA voittaa sarjan, lippua Kolmoseen ei välttämättä ole tiedossa. Piiri on tilanteen kanssa voimaton niin kauan, kunnes liitto Kakkosen muodoista päättää. Pitäisihän sarjan voittajalle siltikin olla luvassa edes nousukarsinta - oli ylhäältä putoavien määrä mikä tahansa.

Joka tapauksessa FC OPA lähtee taistoon hyvistä asemista ja tähtää lohkon ykköseksi. Sarjataulukkoon ei kannata tuijottaa. Sellainen olisi jopa vaarallista, sillä vastustajina ovat kaksi jumbojoukkuetta. Nelonen on kuitenkin osoittautunut tasaiseksi sarjaksi, joten lepsuiluun ei ole varaa.

Sen sijaan tieto on valtaa. FC OPA:n ottelut ovat turnauksen kaksi viimeistä kamppailua eli niihin lähdettäessä on tiedossa kuinka paljon pisteitä tarvitaan, ja jos tarvitaan kaikki kuusi, kuinka isolla maalierolla ne tarvittaessa irtoavat.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

31.01.2010ViitonenFC OPA - Herkku-Papat5-3 (1-3)