CUP-PERINNE KATKEAA

16.12.2010

FC OPA ei aio osallistua tulevan kauden Suomen Cupiin, jonka ilmoittautumisaika päättyi eilen. Pitkään perinteeseen tulee katkos, sillä vuonna 2005 perustettu ja kilpailutoimintansa aloittanut FC OPA on pelannut aiemmin Suomen Cupissa keskeytyksettä kausina 2006-2010.

Pois jäämisen pääsyynä ovat cupissa parina viime vuotena tehdyt muutokset, jotka realisoituvat FC OPA:n osalta entistä enemmän seuran pudottua Kolmoseen. Kakkosessa ollessa uudistukset vaikuttivat lähinnä vain pelaamisajankohtaan, joka oli viime kaudella totuttua aikaisempi.

"Vieraspeli pitkän matkan taakse alempisarjalaista vastaan. Siinä on se kauhukuva, joka ei palvele seuraa kilpailullisesti eikä siinä ole taloudellisesti järkeä", urheilutoimenjohtaja Raine Pernu perustelee cupin väliin jättämistä.

Pernu toteaa FC OPA:n aikaisemmin kokeneen velvollisuudekseen osallistua Suomen Cupiin, mutta tehdyt uudistukset ajoivat jalat valkoisen viivan toiselle puolelle. Pahimpana kantona kaskessa nähdään mm. peliaikaa koskevat muutokset.

"Voimme pelata kotikylässäkin alimittaisia harjoitusotteluita, jotka ovat tasokkaampia ja tulevat halvemmaksi", Pernu heittää viitaten alkukierroksilla käytössä olevaan 2x40 minuutin peliaikaan.

Urheilutoimenjohtaja on huolestuneena seurannut cupiin ilmoittautuneiden seurojen listan päivittymistä. Moni pohjoissuomalainen seura näyttää tehneen vastaavan linjauksen omista syistään. Poissaolollaan loistavat mm. OPS-jp ja PS Kemi. Kato on myös käynyt erityisesti piirisarjaseurojen joukossa.

Cupiin ovat osallistumassa AC Oulu, RoPS, FC Santa Claus, HauPa, AC Kajaani, KajHa, Spartak, FC-88, OuRe ja PaPa.

"Kun katsoo osanottajalistaa, niin riski joutua vieraisiin jonnekin Vaasan piiriin Nelosen joukkuetta vastaan on liian iso. Kilpailullisesti ja taloudellisesti siis aivan järjetöntä", Pernu ärähtää.

"Cupin osalta liitto on kyllä ampunut itseään pahasti jalkaan."