KAUDEN VIIMEINEN KOTIOTTELU

25.9.2010

Jalkapallokausi 2010 on edennyt siihen vaiheeseen, että enää on kaksi ottelua jäljellä. Huomenna on vuorossa kauden viimeinen kotiottelu, kun vieraaksi saapuu Seinäjoen Jalkapallokerho. Ottelu pelataan Castrenissa ja se alkaa poikkeuksellisesti jo klo 15 lähinnä päällekkäisten urheilutapahtumien vuoksi.

FC OPA:n suunnasta katsoen ottelusta ei panosta puutu. Pelissä on sarjapaikka ja suotuisan ratkaisun saavuttaminen vaatii ehdottomasti voittoa. Pahin kilpailija JBK on kahden pisteen karkumatkalla ja se kohtaa huomenna FC Korsholmin vieraissa. Pallo on pyöreä myös Pohjanmaalla, mutta vilkaisu sarjataulukkoon ja pelikieltolistaan kertoo, ettei FC Korsholmin voitolle kannata hirveästi panoksia asettaa.

Lähtökohtainen olettama on siis, että JBK:lla on kierroksen jälkeen 31 pistettä. Jos FC OPA jää tasapeliin tai häviää, on pietarsaarelaisten etumatka tavoittamaton. Sen jälkeen katse suuntautuu muiden lohkojen 11. sijoittuneisiin, joista kaksi huonointa viedään ladon taakse ja parhaalle annetaan armon käydä oikeudesta.

Tässäkin taistossa voitto maistuisi enemmän kuin paljon. B-lohkon EIF on kerännyt 27 pistettä. Tällä hetkellä sarjapaikassa on kiinni Warkaus JK, jolla on kasassa jo 30 tikkiä ja vastassa kotikentällään jo putoamiseen johtavan matkalipun tienannut AC Vantaa. On siis hyvin todennäköistä, että FC OPA:n sarjapaikka vaatii kuutta pistettä ja JBK:n ohittamista.

Kaiken kaikkiaan voitto pitää toiveet elossa ja siirtää lopullisen ratkaisun viimeiselle kierrokselle. Silloin FC OPA matkaa FC YPA:n vieraaksi ja JBK isännöi nousukarsintasarjapaikan varmistanutta FC Santa Clausia.

Seinäjoelle, jonka kausi on sujunut kaikilla mittareilla tarkasteltuna alakanttiin, ottelulla on vain sijoituksellista merkitystä. SJK:lla ovat haarukassa sijat 4 - 9. Viime kaudella seura oli viides ja toissa kaudella kahdeksas, joten SJK halunnee nousujohteisen käyrän vielä lyhyen historiansa jatkoksi. Neljäs sija on sille haastava tavoite, mutta mahdollisuuksien rajoissa.

SJK on kamppaillut vaikean loukkaantumistilanteen kanssa koko kauden, mutta ei aidan tälläkään puolella ole helppoa ollut. Viime kaudella FC OPA:lle sattui yksi vakavampi tapaturma. Tällä kaudella kaksi potilasta on jo leikattu ja kaksi muuta odottaa todennäköisesti kirurgin puukkoa. Päälle voidaan laittaa muut pienemmät vammat, joista tuorein on Jussi Fredrikssonin yli kauden päätökseen kestävä pakkolepo.

Pelikieltorintamalla on hiljaisempaa. Vaikka korttitilin täyttymisestä tuleva panna uhkaa useampaakin FC OPA:n pelaajaa, ei pelikieltoja ole pitkään aikaan rapsahtanut. SJK:lla sen sijaan Miikka Tuovila joutuu seuraamaan Oulun pelin katsomosta käsin.

Sunnuntain ottelu on Jalkapallovakion kohteena. Lisäksi ottelua voi pelata Pitkässävedossa, jossa kertoimet ovat ehkä yllättäen FC OPA:n hyväksi 2,00 - 4,00 - 2,60.

AIKAISEMMAT OTTELUT

17.05.2008KakkonenFC OPA - SJK2-2 (1-1)
10.08.2008KakkonenSJK - FC OPA2-1 (0-1)
11.07.2009KakkonenSJK - FC OPA1-3 (0-1)