OLS KELTAINEN NÄYTÖSTYYLILLÄ MESTARIKSI

19.9.2010

41. Kaleva-turnauksen mestarit: OLS Keltainen.
Voittajan juhlintaa.
Vierailevina palkintojenjakajina Ville Väisänen keskellä sekä laidoilla Donewell ja Dominic Yobe.
Kiertopalkinnon luovutus.
Loppuottelussa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Kaleva-turnaus päättyi OLS Keltaisen juhliin. OLS voitti turnauksen näytöstyyliin häviämättä otteluakaan ja päästämättä omiin yhtään maalia ja vei samalla sanomalehti Kalevan lahjoittaman kiertopalkinnon seuran kaappiin ottamalla kolmannen kiinnityksen siihen.

Avauspäivän jälkeen ohjelmassa oli vielä kahdeksan alkulohkon ottelua. A-lohkossa kamppailtiin todella tasaisissa merkeissä, kun aamun ensimmäisen ottelun jälkeen neljällä joukkueella viidestä oli mahdollisuus nousta välieriin.

Ensin tiensä jatkoon raivasi OLS Sininen, joka sai joutui lohkojumbo FC YPA:n kiusaamaksi, mutta voitti lopulta 2-1. Toisen jatkopaikan lunasti FC Lynx, joka kaatoi Kemin Palloseuran kahdella Joonas Inkeröisen tekemällä maalilla 2-0. Näin ollen viimeisestä ottelusta OLS 99 Keltaisen ja FC YPA:n välillä muodostui merkityksetön.

Lauantain jälkeen B-lohkon kärjessä olivat OLS Keltainen ja OsPa. OLS Keltainen tarvitsi enää pisteen jatkopaikkaan ja olikin aamu-uninen KP-55:ttä vastaan, vaikka voitti lopulta 4-0. Toisesta jatkopaikasta kisasivat Ajax Sarkkiranta ja OsPa, joista jälkimmäinen olisi mennyt tasapisteissä keskinäisen ottelun perusteella jatkoon.

Ajax Sarkkiranta nousi mukaan taisteluun lyömällä FC Raahen selvästi 5-1. Oulunsalon taivaalle kertyi tummia pilviä OsPa:n jäätyä maalittomaan tasapeliin KP-55:n kanssa, mutta sen jatkopaikan pelasti lohkovoittoon puhtaalla pelillä marssinut OLS Keltainen. Se murjoi Ajaxin lukemin 5-0.

Piirisarjojen tulosten perusteella A-lohkossa Kemin Palloseuran menestys oli odotettua heikompaa ja FC Lynxin jatkoonpääsy yllätys. B-lohkossa jatkopaikat jaettiin marssijärjestyksen mukaisesti, vaikka tuloksien valossa OsPa:n suoritus oli nihkeähkö. Ykkösessä syyskauden pelanneen Ajaxin menestys oli B-lohkon yllätyksiä.

Välieristä menivät jatkoon OLS Keltainen, joka voitti FC Lynxin ensimmäisellä puoliajalla tehdyillä maaleilla 2-0. Arttu Piri ja turnauksen parhaana keskikenttäpelaajana palkittu Juhani Strid onnistuivat maalinteossa. OsPa esti OLS:n kaksoisvoiton pudottamalla Sinisen pronssiotteluun. Juuso Syrjälän tekemä ottelun ainokainen syntyi rangaistuspotkusta OLS:n estettyä OsPa:n pelaajan etenemisen sääntöjen vastaisesti.

Loppuottelu oli OLS Keltaisen näytöstä ja se uusi alkulohkon 4-0 voittonsa. Finaali ratkesi käytännössä 2-0 tilanteessa, kun OsPa:n ainoa maalivahti loukkaantui ja joukkue joutui laittamaan kenttäpelaajan tolppien väliin.

Pronssiottelun ratkaisuun riitti yksi maali, kun Tommi Kiviniemi viimeisteli himmeimmät mitalit Rovaniemelle. FC Lynx ja OLS Sininen pelasivat alkulohkossa 0-0.

Alemmissa sijoitusotteluissa OLS 99 Keltainen voitti Ajaxin 3-0 ja KePS kaatoi FC Raahen 2-0. FC YPA jätti KP-55:n viimeiseksi 2-0 voitollaan.

Stridin lisäksi turnauksessa palkittiin parhaana maalivahtina OsPa:n kaikki pelit pelannut Joona Aalto, puolustajana OLS Keltaisen varmaotteinen toppari Teemu Myllylä sekä hyökkääjänä kolme maalia viimeistellyt OLS Keltaisen Sami Kähkölä. Maalikuninkuuden voitti Samu Himanka neljällä maalilla. Samaan ylsi myös Strid, mutta uusien sääntöjen mukaisesti palkinnon vei Himanka tehtyään ensimmäisen maalinsa aikaisemmin.

Fair Play -valmentajan tittelin vei KP-55:n Vesa Ahola, joka jaksoi tsempata ja ohjata yhdellä vaihtopelaajalla liikkeellä ollutta joukkuettaan ilman suunsoittoa tai tuomarien kritisoimista.

Turnaus vietiin läpi onnistuneesti. Varsinkin lauantaipäivää latistivat Heinäpäätä piiskanneet sadekuurot. Myös sunnuntaina satoi, mutta enimmät vedet tulivat taivaalta alas juuri alkulohkojen jälkeen olleen tauon aikana. Selväksi tuli kuitenkin, että Heinäpään kentät eivät kestä syksyn kostealla kelillä tätä pelimäärää. Varsinkin kenttien keskiosat muuttuivat mutaisiksi kesken turnauksen.

Positiivisemmalla puolella voi todeta joukkueiden välisten erojen tasoittuvan edelleen. Vaikka OLS Keltainen oli numeroiden valossa ylivoimainen, mitään paraatimarssia ei sen mestaruus ollut eikä isompia murskatuloksia tullut yhtään. Myös yksilöllisellä tasolla taso paranee. Sen kertoo mm. maalitekijätilasto, joka voitetaan vuosittain yhä pienenevillä maalimäärillä. Samalla maalintekijöiden määrä on kasvamaan päin.

Turnauksen tilastot valokuvineen ovat Kaleva-turnauksen tulossivulla. Mitaliotteluista tehty videokooste ilmestyy alkuviikosta heti sen valmistuttua. Kokonaisesta DVD:stä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä kuvaajaan Pauli Leviäkankaaseen, jonka yhteystiedot löytyvät SPL Pohjois-Suomen sivuilta erotuomarien kohdalta.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre