41. KALEVA-TURNAUS VIIKONLOPPUNA

17.9.2010

Perinteitä huokuva Kaleva-turnaus pelataan tänä viikonloppuna Heinäpään urheilukeskuksen peräkentillä 5 ja 6. Kumpanakin päivänä ottelu alkavat klo 09:00. Lauantai keskeytyy AC Oulun ottelun ajaksi hiukan ennen yhtä ja pelit jatkuvat vielä klo 17:00 - 19:00 välisenä aikana. Sunnuntai päättyy klo 17:00 alkavaan loppuotteluun.

Turnaukseen ottaa osaa kymmenen D12 -poikien ikäluokkaan kuuluvaa joukkuetta. Mukana ovat A-lohkossa FC Lynx (Rovaniemi), FC YPA (Ylivieska), KePS (Kemi), OLS Sininen ja OLS 99 Keltainen. B-lohkon muodostavat Ajax Sarkkiranta (Kempele), FC Raahe, KP-55 (Kemijärvi), OLS Keltainen ja OsPa (Oulunsalo).

Turnaukseen osallistumisoikeus on jaettu Mestaruussarjan ja Ykkösen sijoitusten perusteella. Lisäksi turnaukseen on otettu mukaan paras vanhemmassa ikäluokassa pelaava joukkue ja Keski-Pohjanmaan piiristä tuleva kutsuttu seura. FC Raahe ja Ajax Sarkkiranta pääsivät turnaukseen mukaan täydennysjoukkueina, koska paikkaan oikeutetut HauPa 99 ja RoPS Sininen kieltäytyivät kunniasta.

Joukkueet pelaavat kahdessa lohkossa yksinkertaiset sarjat. Kaksi parasta etenee välieriin ja niiden voittajat loppuotteluun. Turnauksen kaikki sijoitukset pelataan. Peliaika on 2x20 minuuttia ja ottelut pelataan 9 v 9 järjestelmällä.

Sanomalehti Kaleva on lahjoittanut kiertopalkinnon ja mitalit kolmelle parhaalle joukkueelle. Lisäksi jaetaan joukko henkilökohtaisia palkintoja ja valitaan turnauksen tähdistömiehistö. Uutuutena kaikille pelaajille jaetaan diplomi osallistumisen muistoksi.

Kaleva-turnaus on kiistatta ainakin Pohjois-Suomen vanhin jalkapallotapahtuma. Se järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1970 ja on sen jälkeen jatkunut tauotta. Tämän vuotinen turnaus on historian 41:s. Menestyneimmät seurat ovat OTP ja OLS, jotka ovat sekä mestaruus- että mitalitaulukon kärjessä. Ensimmäisen mestaruuden voitti Oulun Kärpät.