JBK:N VIERAILU AVAA SYYSKAUDEN

24.7.2010

Kesä on edennyt kuin varkain niin pitkälle, että on aika potkaista sarjan puolivälissä syyskierros käyntiin. Syyskauden avajaisiin saapuu vieraaksi pietarsaarelainen JBK. Ottelu alkaa Castrenin kentällä huomenna poikkeuksellisesti jo klo 14:00.

Ottelun alkamisajasta tuli loppujen lopuksi pienimuotoinen näytelmä. Alunperin peli oli ilta-aikaan, mutta MYPA:n eurokiireet siirsivät AC Oulun ottelun perjantailta sunnuntaille ja FC OPA:n alkamisajan iltapäivään. Andorralainen ukkosmyrsky puolestaan siirsi MYPA:n euro-ottelun perjantaille, mikä peruutti huomisen liigaottelun.

FC OPA ei kuitenkaan lähtenyt palauttamaan ottelua ilta-aikaan, sillä potissa oli liian monta muuttujaa ja vähiin käynyt aika. Puoli seitsemän olisi pitänyt käydä erotuomaristolle, henkilökunnalle ja ennen kaikkea vastustajalle sekä liitolle lähinnä Veikkaus-asioiden vuoksi.

Perinteisesti sunnuntain iltapäiväajat ovat olleet ottelutapahtuman yleisömäärille myrkkyä. Nyt haitolla ovat myös Kuninkuusravit, mutta onneksi päälähtö on vasta illalla. Toivoa vain saattaa, että aamusella alkavaksi ennustettu kaatosade ehtii loppua. Forecan mainio kolmen tunnin tuntiennuste lupaa huomiseksi klo 12 runsasta sadetta ja klo 15 ajoittaista sadetta, mutta illaksi selkenee ja lämpenee huomattavasti.

JBK on valunut sarjataulukossa jo putoamisviivan alapuolelle. Ennen lauantain otteluita pietarsaarelaiset majailevat ensimmäisellä varman putoajan paikalla pisteen päässä viivan toisella puolella. Matkaa varmuudella säilyvään sijoitukseen on neljä pistettä. Näillä sijoilla ovat sekä FC OPA että FC Blackbird.

Tärkeästä ns. kuuden pisteen ottelusta on siis kyse sekä koti- että vierasryhmälle. FC OPA:aa tappio ei ajaisi vielä tukalaan tilanteeseen, mutta kuten aikaisemminkin pelaava päävalmentaja Ville Väisänen on todennut, taulukossa alempana olevalle ei saisi hävitä - varsinkaan kotikentällä.

FC OPA:lle pisteet olisivatkin tärkeitä, sillä kahden tappiollisen ottelun jäljiltä kurssia pitäisi saada oikaistua ja kolmen kotiottelun laihaa pistepussia täytettyä. Huomisen jälkeen on edessä kaksi vaikeaa vierasottelua, joissa pahat on vastustajat - samat, jotka aiheuttivat nuo viimeisimmät kotitappiot.

Asetelmia voivat vielä sekottaa KajHa ja VIFK, joilla kummallakin on vierasottelu tänään. KajHa matkustaa Jyväskylään FC Blackbirdin ja VIFK pitkälle Rovaniemelle FC Santa Clausin vieraaksi. KajHa:n voitolla on enemmän merkitystä JBK:lle, mutta voittaessaan VIFK pystyisi tukaloittamaan FC OPA:n asemaa.

JBK pelasi hyvän ja runsasmaalisen alkukauden. Se haali kasaan kuudessa ensimmäisessä ottelussaan suurimman osan pisteistään ja viidessä ensimmäisessä kaikki maalit yhteenlaskettuna tehtiin vähintään neljä täysosumaa. Kauden avaukseen mahtui vain yksi todellinen mahalasku Iisalmessa, jossa JBK hävisi PK-37:lle peräti 0-5.

Hyvän alkukauden jälkeen kurssi on kääntynyt ympäri. Seitsemästä viimeisimmästä ottelusta JBK on voittanut vain yhden - GBK:n 3-1 - ja hävinnyt kuusi. JBK:lla on allaan neljän ottelun tappioputki, jonka aikana se on onnistunut tekemään vain yhden maalin Blackbirdin verkkoon.

JBK:n roolina on olla kaupungin liigaseuralle FF Jarolle farmi- mutta myös ns. feeder-joukkue. Pietarsaaren seudun lahjakkuudet käyvät maistelemassa miesten vauhtia JBK:n paidassa ennen kuin parhaat heistä astuvat Jaron punaisiin pelikenkiin. Sen vuoksi JBK:n varsinainen rinki on pieni ja joukkue erittäin nuori.

JBK:n kokoonpanoa täydentää lähes ottelussa kuin ottelussa joku Jaron liigapelaaja. Tällä kertaa jeppisläisten liigajoukkue on kuitenkin tulessa sunnuntaina Turussa FC Interiä vastaan, joten mitään suurta pelaajainvaasiota on tuskin luvassa ja pelinjohtovastuukin lienee Tommi Kautosen apulaisella Niklas Käckolla.

FC OPA:n suhteen miehistön keinulauta heiluu edelleen puolelta toiselle. Ville Lindgren palaa polvivaivansa, Eetu Uusitalo angiinan ja Juha-Matti Huovinen pelikiellon jälkeen ruotuun. Toisaalta varvasvaivat ovat vieneet Ari Makowskin sairastuvan puolelle polvivammasta kärsivän Janne Yrjönheikin seuraksi.

Kaiken kaikkiaan kokoonpanosta yliviivattavia nimiä on kahdeksan. Heitä paikkaamaan tulee TP-47:ää vastaan pelannut mutta Santa Claus -ottelusta puuttunut Dritan Stafsula. Hän esiintyy FC OPA:n paidassa ainakin huomisen ottelun.

Ottelu on Pitkävetokohteena. Kertoimet julkaistaan vasta huomenna.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

12.07.2008KakkonenFC OPA - JBK2-0 (1-0)
27.09.2008KakkonenJBK - FC OPA1-1 (1-1)
14.03.2009HarjoitusJBK - FC OPA1-3 (1-2)