NILKUTTAEN UUTEEN PELITAPAHTUMAAN

16.7.2010

Vaivaistalon karavaani kulkee - valitellen ja nilkuttaen, mutta kulkee eteen päin kuitenkin. FC OPA jatkaa tiivistä ja rankkaa ottelutahtiaan kohtaamalla sarjajohtaja FC Santa Clausin. Pukkijoukkue saapuu vieraaksi Castrenille klo 16:00 alkavaan otteluun.

Tahti on ollut FC OPA:n erilaisista poissaoloista kärsineelle joukkueelle kova. Huominen ottelu on kahden ja puolen viikon sisään jo viides. Sen jälkeen on pieni tauko hektisemmästä tahdista, mutta seuraavalla viikolla on jälleen edessä viikkopeli Torniossa.

Raskas pelitahti on vaatinut veronsa erilaisia vammoja on kertynyt pitkä liuta. Huomiseen otteluun tilanne helpottaa jonkin verran, kun Jussi Fredriksson palaa riveihin talenttiakatemioiden lopputurnauksesta ja Juha-Matti Huovinen pääsee takaisin kokoonpanoon Jyväskylässä saadun punaisen kortin jälkeen.

Valmennusjohdon harmiksi toiseenkin suuntaan liikennettä on. Ottelukohtaisen sopimuksen FC OPA:n kanssa tehnyt Dritan Stafsula ei varmuudella pelaa FC Santa Clausia vastaan. Myös pelaajavalmentajaa Ville Väisästä läpi kauden vaivanneet jalkaongelmat vienevät hänet taas penkin puolelle.

Muita muutoksia ei ole, joten poissaolijoiden lista on kaiken kaikkiaan pääluvultaan lähes avauskokoonpanon kokoinen.

FC Santa Clauskin lähtee otteluun poissaolojen heikentämänä, mutta sarjajohtajan laadukkaassa ringissä riittää pelotteita tarpeeksi. Santa on kuin suurvaltojen ydinasearsenaali: muutaman ohjuksen riisuminen aseista jättää vielä tarpeeksi materiaalia maailmanlaajuiseen tuhoon.

Poissa ovat Turo Jänkälä, Mika Gröhn, Jussi Vatanen, Santeri Viitasaari ja Joonas Kiistala. Armeijaan menneet pelurit ovat päässeet matkalle mukaan, mutta miten lienee heidän viikkoharjoittelunsa laita näin palvelusajan alussa. Aivan kaatumaton FC Santa Clauskaan ei ole ollut, sillä se jäi viime keskiviikon kierroksella maalittomaan tasapeliin putoamista vastaan taistelevan KajHa:n kanssa.

FC Santa Clausin alkukausi on sujunut muuten kovan myötätuulen puhaltaessa. Ensimmäisen kierroksen romahdusta Vaajakoskella seurasi pelkkiä voittoja ennen kuin Seinäjoki kävi hakemassa täyden pistepotin Rovaniemeltä kaksi kierrosta sitten.

FC Santa Claus johtaa sarjaa neljän pisteen erolla toisena olevaan FC Vaajakoskeen verrattuna. Jos tämä tahti jatkuu, Rovaniemen Palloseuran on parempi nousta takaisin Veikkausliigaan, sillä FC Santa Claus on vahva nousijaehdokas C-lohkosta.

Rovaniemen paikallistaisto Ykkösessä olisi toisaalta melko mielenkiintoista koettavaa ja taannoin FC Santa Claus ilmaisikin halunsa kaupungin ykkösjoukkueen haastamiseksi. Siksi liiton keväisiä päätöksiä muuttaa sarjajärjestelmää Santan taustaryhmissä tuskin kovin suopeasti katsottiin. Kaksi rovaniemeläisjoukkuetta kahdella ylimmällä sarjaportaalla lienee ennenkokematon asia.

FC OPA ja FC Santa Claus kohtasivat viimeksi talvella pelatessaan hyväntekeväisyysturnauksen pronssiottelussa. Silloin suurinumeroinen maali-iloittelu päättyi FC OPA:n hyväksi 5-3. Vettä on sen jälkeen virrannut paljon sekä Merikoskessa että Ounasjoessa eikä vanhoihin tuijottaminen paljoa osviittaa anna.

Yksi oli kuitenkin jo silloin varma ja on sitä edelleenkin: FC Santa Claus on pelottavan vahva erikoistilannejoukkue.

Huominen ottelu on sekä Pitkänvedon että Lauantaivakion kohteena. Vetokertoimet ovat 2,90 - 4,00 - 1,85.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

30.06.2007KolmonenFC Santa Claus - FC OPA6-4 (3-3)
09.09.2007KolmonenFC OPA - FC Santa Claus3-0 (0-0)
28.02.2009HarjoitusFC OPA - FC Santa Claus1-3 (0-2)