VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON?

13.7.2010

Tähän asti pelatun kauden yksi mielenkiintoisimmista otteluista pelataan huomenna. FC OPA:n vieraaksi Castrenin kentälle saapuu torniolainen TP-47. MM-kisojen päätyttyä ottelu palaavat muiden tavoin normaalille paikalleen alkamaan klo 18:30.

Mielenkiintoiseksi vastustajan tekee sen status AC Oulun farmijoukkueena. Farmisopimuksen pelaajaliikenne on tosin ollut viime aikoina hiljaista osapuolten välillä ja tapahtunut itse asiassa toiseen suuntaan, kun brassihyökkääjä Ethie de Sousa siirtyi liigaan paikkaamaan AC Oulun kroonista pelaajapulaa.

Edellisen kerran AC Oulun farmipelaaja on ollut TP-47:n riveissä niinkin kauan aikaa sitten kuin toukokuun lopussa, jolloin ex-opalainen Jani Luukkonen torjui punapaitojen maalilla. Luukkonen paikkasi Dennys Rodriguesia JJK -ottelussa 5. päivä, joten hänet voidaan nähdä maalilla huomenna. Luukkosen karanteeni päättyy alas päin tapahtuvissa siirroissa päättyy nimittäin tänään.

Mielenkiintoa lisää sekin, että TP-47:n riveissä pelaa monta oululaistaustaista pelaajaa. Tällä kaudella torniolaisia edustavat Olli Vilppola, Marko Ahonpää ja Sami Pikkarainen pelasivat edelliskesänä OLS:ssa. Joukkueen kapteeni Anatoli Bulgakov ehti edustaa jonkin aikaa AC Oulua sen edellisellä liigavisiitillä.

TP-47:n ehdoton ykkösnimi on Ruotsissa ja Norjassa ammatikseen pelannut Keijo Huusko, joka palasi täksi kaudeksi Tornioon ottaen vastaan triplapestin urheilutoimenjohtajana, pelaajana ja valmennusryhmän jäsenenä. Sittemmin valmennus on saanut jäädä ja loukkaantumisesta kuntoutuva Huusko on seuran toimiston ulkopuolella keskittynyt vain pelaamiseen. Vaikka Huusko on vielä keskenkuntoinen, on hän siltikin varteenotettavan vaarallinen pelaaja.

Parhaimmassa kuosissa TP-47:llä lienee maalin vartioiminen. Mahdollisen farmiavun lisäksi TP:llä on heittää puiden väliin kaksi todella kokenutta veräjänvartijaa. Lauri Rönkkö on pelannut aiemmin PS Kemissä ja Pasi Hiekkanen, joka jokunen kausi sitten käväisi myös OPS:ssa, on tunnettu enemmän jääpalloilijana.

TP-47:n talven meno oli kuin saippuaoopperaa. Sarjasta luopumiset, johtokunnan vaihdot ja pelastustalkoot siivittivät menoa. Monet povasivatkin vaikeuksia torniolaisille, mutta FC OPA piti omassa arviossaan seuraa sarjan mustana hevosena. Sitä se on ollutkin, sillä TP-47 on alkukauden haparoinnin jälkeen napsinut pisteitä sieltä täältä ja on noussut sarjataulukossa jo neljänneksi.

TP-47:n neljäs ja FC OPA:n viides sija on osin harhaa, sillä Kakkosen C-lohko on tasainen. Ahtaimmassa välissä ovat kolmannesta aina yhdeksänteen sijaan olevat joukkueet, jotka mahtuvat kahden pisteen sisälle toisistaan. Myös putoamistaistelu on tiivistynyt, kun VIFK ja viimeksi KajHa ottivat täydet pistepotit vastustajistaan.

FC OPA voitti sunnuntaina FC Blackbirdin 1-0 ja jatkoi omaa tappiottomien otteluiden putkea viiteen peliin. Voiton arvoa lisää se, että kolme pistettä tuli siipirikkoisella joukkueella. Sellaisena peliin lähdetään nytkin. Poissaolijoiden listaa koristavat Kalle Väisänen (häämatka/heinäkuu), Henri Hanhela (polvi/koko kausi), Jussi Seppä (polvi/koko kausi), Jussi Fredriksson (akatemioiden lopputurnaus), Jarkko Fiskari (armeija), Joni Kauppila (armeija) ja Juha-Matti Huovinen (pelikielto).

Lisäksi kysymysmerkkien kanssa kulkee ainakin neljä pelaajaa, joten valmentaja VIlle Väisäsellä on paljon pohdittavaa kokoonpanon suhteen. Positiivista on sentään, että Joonas Sohlo vapautuu pelikieltonsa jälkeen käyttöön. FC OPA on lisäksi hankkinut ainakin yhden pelin ajaksi vahvistuksekseen Dritan Stafsulan, joka ei ole pelannut tällä kaudella vielä missään.

Elämän ei pidä olla helppoa aina eli olkoon ottelun teemana vaikeuksien kautta voittoon?

Ottelu on Vakiokupongilla kohde numero 12. Veikkauksen vihjerivien laatijat suosittelevat kohteen laittamista ns. tukkoon. Pitkässävedossa kertoimet annetaan vasta huomenna.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

21.03.2010HarjoitusFC OPA - TP-470-0 (0-0)