KALEVA-TURNAUS PYSYY FC OPA:LLA

7.6.2010

Sanomalehti Kaleva, SPL Pohjois-Suomi, Oulun Vilske ja FC OPA ovat sopineet tämän syksyn perinteisen Kaleva-turnauksen järjestelyistä. FC OPA, Oulun Vilske ja SPL Pohjois-Suomi solmivat tänään 4-vuotisen sopimuksen, jolla osapuolet määrittelevät Kaleva-turnauksen järjestelyehdot vuoteen 2013 saakka.

FC OPA vastasi turnauksen järjestelyistä myös viime syksynä, kun tapahtumalle ei löytynyt muita vastuullisia järjestäjiä. Jatkolle seura asetti ehdon pitemmästä sopimuksesta, jotta turnausta ja sen järjestelyitä voidaan kehittää tulevaisuudessa.

Yksi olennaisin kehityskohde on verkkoinformaatio. Kaleva-turnauksen 40-vuotista historiaa ei ole tähän mennessä kattavasti dokumentoitu sähköisessä muodossa. Tämä puute on tarkoitus kesän aikana korjata ja FC OPA avaa omille kotisivuilleen osion Kaleva-turnausta varten.

SPL Pohjois-Suomi vastaa turnauksessa joukkueiden rekrytoinnista, kilpailusäännöistä ja otteluohjelmasta. FC OPA:n kontolle jää varsinaisen turnaustapahtuman järjestelyt. Keskiössä ovat luonnollisesti Kalevan lahjoittamat mitalit ja kiertopalkinto. Kaleva myös uutisoi nimikkoturnauksestaan laajasti koko viikonlopun ajan.

Tänäkin vuonna turnaukseen osallistuvat D12-ikäluokan poikajoukkueet. Piirin sarjauudistuksen myötä Kaleva-turnaus ei ole enää piirisarjan lopputurnaus.

Osallistumisoikeus määritellään kuitenkin piirisarjan perusteella siten, että mukaan pääsevät syyskierroksilta Mestaruussarjan kuusi parasta, Ykkösen kaksi parasta, parhaiten sijoittunut vanhemmassa ikäluokassa pelaava 1998 syntyneiden joukkue sekä Keski-Pohjanmaan piiristä tuleva seura.

Sarjajärjestelmä eikä otteluohjelma ole viime vuosilta muuttunut. Sen sijaan uutta on arvontakorijärjestelmä, jotta oletettavasti parhaat joukkueet eivät joudu samaan alkulohkoon.

Kaleva-turnaus pelataan Heinäpään urheilukeskuksessa Oulussa 18.-19.syyskuuta.

Turnaushistorian menestyneimmät joukkueet ovat OLS ja OTP. Vuosi sitten turnauksen voitti OLS.