HELLETTÄ PAKOON HALLIIN

20.5.2010

FC OPA:n seuraava ottelu pelataan poikkeuksellisesti jo huomenna perjantaina, kun joukkue matkustaa auringon paahtaessa Pietarsaareen JBK:n vieraaksi. Ottelu alkaa klo 19:00.

Kuten on jo useammankin kerran tänä keväänä todettu, ottelu pelataan sisätiloissa Tellushallissa. Pietarsaaren kaupungin kenttäpolitiikka on kovin tiukkaa eikä JBK pääse liigaseura Jarolle pyhitetylle Keskuskentälle. Koska pääkallonpaikan viereinen Länsikenttä on tekonurmityömaana, joudutaan kesäisen kauniista kevätsäästä huolimatta pelaamaan hallissa.

Tästä syntyy pieni pikantti yksityiskohta FC OPA:n historiassa. Huominen ottelu on neljäs vierailu virallisissa yhteyksissä Pietarsaareen ja yhtä mones kerta, kun FC OPA joutuu isäntänsä kohtaamaan sisätiloissa. Tämäkin fakta on jo muutaman kerran tullut esiin tämän kevään uutisoinnissa.

Jos hallipelistä pitää jotain posiitivista edes väkisin raapia, ei auringonpistoksista taida olla isompia huolia sisätiloissa. Miten onkaan sitten Tellushallin ilmastoinnin laita? Ovatko joukkueet siellä hautumassa kuin lihasopan lihat isossa kattilassa? Eikä kyllä sääennustekaan lupaa enää huomiselle päivälle Pietarsaareen kuin +20 astettä lämmintä, joten se siitäkin ilosta.

JBK on jo ties monennettako vuotta peräkkäin FF Jaron farmiseurana. Liigajoukkueen nykyinen kakkosluotsi Tommi Kautonen toimii JBK:n pääpiiskurina ja hänen käytössään onkin vahvasti Jaro-väritteinen ryhmä. Niin vahva, ettei seuran kotisivujen mukaan kokoonpanossa ole kuin 2+15 omaa sopimuspelaajaa.

Useampikin näistä pelaajista liittyi mukaan Jaron viime kauden B-pojista, mutta sekaan mahtuu myös mielenkiintoinen kaappaus TPS:n A-junioreista - JBK:n toinen maalivahti Anders Brunell. JBK:lla on siis käsissään todella nuori joukkue. Oman ryhmän ikäpresidentti on taitava Mathias Kronholm, vasta 23-vuotias!

JBK:n tähän mennessä pelaamista kolmesta ottelusta farmisopimus on tuonut mukanaan muutamia parikymppisiä nuorukaisia hakemaan vauhtia Kakkosen peleistä. Heistä hyökkääjät, SJK:sta tullut Tommi Haanpää ja Jaron kasvatti Daniel Fellman, niin ikään Jaron kasvatti puolustaja Jari Sara ja JBK:n liigaväreihin vaihtanut keskikenttäpelaaja Thomas Kula pelasivat viimekin kaudella JBK:n otteluita, joten mitään järisyttävän uutta ei tällä rintamalla ole tänäkään kesänä tapahtunut.

Viides farmipelaaja, joka on käynyt tällä kaudella JBK:n riveissä, on Anders Brunellin mukana Pietarsaareen muuttanut Johan Brunell. Lisäksi JBK:ta on viime pelissä Rovaniemellä edustanut FF Jaron B-juniori Jimi Ruotsalainen.

Mitään poikkeuksellista farmipelaajaryntäystä ei ole perjantain otteluun luvassa, sillä FF Jarolla on sunnuntaina ottelu Maarianhaminassa. Sen vuoksi ottelu pelataankin jo perjantaina. JBK:n aikataulu on tämän kierroksen osalta suunniteltu pitkälti valmentaja Tommi Kautosen ja FF Jaron matkasuunnitelmien mukaan.

Tilanne farmipelaajien osalta voisi olla toisenlainen, jos liigaottelu olisi jo pelattu eikä vasta edessä päin. Liikaa vastaan tulevia nimiä ei kannata murehtia, sillä JBK on voitettava oli listalla liigapelureita tai ei.

FC OPA lähtee Pietarsaareen pienin muutoksin. Avauskokoonpanoa on edellisen FC YPA:lle kärsityn tappion jälkeen muokattu jonkin verran. Seinästä puuttuu vielä yksi tiili, sillä topparitilanne on osittain auki. Ville Lindgrenillä on koulussa tenttipäivä, joten jos hän ei ehdi mukaan, Jussi Fredrikssonin aisapariksi tulee pelaajavalmentaja Ville Väisänen.

Loukkaantumisrintamalta ei kuulu juurikaan mitään uutta. Juho Sassilta on hoidettu verenpurkaumaa, minkä vuoksi hän ei pelaa vaan saa toimia vastuullisessa kolmoshuoltajan tehtävässä. Turisteja kun ei matkaan päästetä. Neljä pelaajaa, jotka olivat Oulun Tarmon mukana keskiviikkona, pelaavat myös lauantaina eivätkä ole mukana JBK-ottelun kokoonpanossa.

Kilpailullisesti joukkueet astelevat Tellushalliin erilaisista lähtökohdista, vaikka tappiollinen kolmas kierros FC OPA:aa ja JBK:ta yhdistääkin eikä erokaan taulukossa ole kuin yhden pisteen kokoinen.

JBK voitti avauskierroksella heittopussiksi povatun FC Korsholmin vaivoin maalein 4-3. Sen jälkeen se on saanut kärsiä kaksi tappiota viimeksi FC Santa Clausille vieraissa 1-3 ja alkukauden komeetalle PK-37:lle niin ikään vieraissa peräti 0-5.

FC OPA:n kausi alkoi vahvassa myötätuulessa SJK:n kanssa pelatun 0-0 tasapelin ja FC Vaajakoskesta otetun voiton siivittämänä. Viime kierroksella tuuli kääntyi vastahankaan, kun FC YPA haki voiton Oulusta 2-1.

Sarjapalaverissa talvella esitettiin Veikkauksen toive Kakkosen perjantaiotteluiden lisäämisestä kohteiden saamiseksi. Toiveen toteuttamisesta on tullut nyt kiitos harvinaisemman Moniveto-kohteen muodossa.

Monivedossa seura on oikein arvokasta. Moniveto 4:n ykköskohde on A-maaottelu Viro - Suomi ja kakkoskohde liigaottelu Haka - AC Oulu. Kolmantena pelikohteena komeilee JBK:n ja FC OPA:n keskinäinen kamppailu. Pitkässävedossa kohde on 60 ja sen kertoimet 2,00 - 4,00 - 2,55.

Osviittaa voi etsiä vaikkapa keskinäisestä pelihistoriasta, joka on FC OPA:n hyväksi 4-2-0, virallisissa otteluissa 2-2-0.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

12.07.2008KakkonenFC OPA - JBK2-0 (1-0)
27.09.2008KakkonenJBK - FC OPA1-1 (1-1)
14.03.2009HarjoitusJBK - FC OPA1-3 (1-2)