UUSIIN MAISEMIIN

1.5.2010

FC OPA on lyhyen historiansa aikana vieraillut monenlaisilla kentillä ja stadioneilla, mikä johtuu kiivaasta sarjatasojen vaihtelusta. Tällä kaudella FC OPA pääsee katselemaan uusia maisemia, vaikka Kakkosen C-lohkon seuramuutokset eivät tuokaan kuin kaksi kokonaan uutta vastustajaa - TP-47:n ja FC Korsholmin.

Jo huominen sarja-avaus tapahtuu seuralle uudella kentällä Jouppilanvuoren tekonurmella Seinäjoella. FC OPA on käynyt tangokaupungissa kaksi kertaa (2008, 2009) aikaisemmin, mutta SJK:n kohtaaminen molempina vuosina on ollut keskikesällä ja näin ollen ottelu on päästy pelaamaan Seinäjoen pääpaikalla Keskuskentällä.

Seuraava uutuus tullee eteen vasta heinäkuussa, kun FC OPA on FC Blackbirdin vieraana Jyväskylän Hippoksella. Jääkiekosta tutumman urheilualueen jalkapallokenttä oli tulla tutuksi jo viime kaudella, mutta sadesää siirsi ottelun Jyskän tekonurmelle.

Uusi tuttavuus on myös Pohjan Stadion Torniossa. FC OPA on käynyt kerran sarjapelin merkeissä Torniossa, mutta syyskesällä 2007 pelattiin "korvessa" Arpelan nurmikentällä.

Torniosta matka taittuu seuraavalle uudelle stadionille, sillä FC OPA ei ole koskaan pelannut Rovaniemen Keskuskentällä, jonne FC Santa Claus pääsee pelaamaan tekonurmen asentamisen myötä. Muut pääpelipaikat napapiirillä ovatkin tulleet tutuksi. Saarenkylässä, Susivoudilla ja Ounashallissa on nähty opalaisia pelaajia taistelemassa pelivälineestä.

Kaksi viimeistä uutta kenttää löytyvät Vaasan seudulta. Näillä näkymin FC OPA kohtaa Vaasan IFK:n kaupungin yleisurheilustadionilla. Kaarlenkenttä toimii varapelipaikkana silloin, kun yksi maan parhaista nurmista Hietalahti on buukattu täyteen.

Uusien maisemien tutkailu päättyy elokuun puolivälissä Mustasaaren Keskusurheilukentälle FC Korsholmin vieraana. FC OPA on käynyt samaisen urheilukeskuksen alueella pelaamassa kahdestikin aikaisemmin, mutta molemmilla kerroilla kenttä oli Botniahallin kupeessa oleva tekonurmi. Varsinaisella ruohokentällä FC OPA ei ole siis käynyt pelaamassa.

Erikoisinta lienee case Pietarsaari. FC OPA on 21. toukokuuta JBK:n vieraana ottelussa, joka pelataan Tellushallissa. Se tulee olemaan FC OPA:lle neljäs kerta Pietarsaaressa virallisissa merkeissä ja neljäs kerta, kun virallinen ottelu pelataan hallissa. Ehkäpä hallipaineet vähenevät, jos ja kun Pietarsaari saa Jarolle pyhitetyn Keskuskentän viereiselle Länsikentälle tekonurmen.

Kaiken kaikkiaan tekonurmisuuntaus on vahvistumassa. FC OPA pelaa 13 kotiottelunsa lisäksi neljä vierasottelua keinoalustalla. Vierasotteluista yhdeksän on merkitty ruohokentälle. Tekonurmelle vievät pelinsä SJK, JBK, KajHa ja FC Santa Claus.