FC OPA JA OUTA SOLMIVAT FARMIN

27.4.2010

FC OPA ja Kolmosessa pelaava Oulun Tarmo ovat solmineet farmisopimuksen täksi kaudeksi. Farmisopimus mahdollistaa pelaajien sujuvan ja kustannuksettoman liikkumisen seurojen välillä aina siirtoajan umpeutumiseen, elokuun loppuun saakka.

Nuoret pelaajat, jotka ovat syntyneet vuonna 1991 tai myöhemmin, voivat siirtyä joukkueiden välillä myös siirtoajan jälkeenkin. Säännöissä on poikkeus myös maalivahtien suhteen, jotka voivat siirtyä kerran alhaalta ylös.

Farmisopimus on FC OPA:n pelaajastrategian kannalta olennainen, sillä on erittäin tärkeää, että laajan ringin kaikki nuoret pelaajat saavat tasaisesti peliaikaa joko Kakkosessa tai Kolmosessa. Nuorten pelaajien kohdalla farmisopimuksen siirtoajat ovatkin joustavat ja ne mahdollistavat pelaamisen molemmissa seuroissa saman viikonlopun aikana.

FC OPA on aikaisemmin hakenut vähille minuuteille jääneille pelaajilleen peliaikaa omasta reservijoukkueesta. Edustuksen noustua Kakkoseen farmina on toiminut Tervarit viimeiset kaksi vuotta. Täksi kaudeksi yhteistyökumppani vaihtui Oulun Tarmoon.

FC OPA on ollut tyytyväinen Tervarien kanssa tehdystä yhteistyöstä, mutta katsoi kokonaiskuvan kannalta paremmaksi vaihtaa kumppania. OuTa:n kanssa tapahtuva yhteistyö alkoi jo talvella, kun seurat yhdistivät kaksi pelaajapulasta kärsinyttä joukkuetta.

Yhdistämisen myötä tavoitteellisimmat FC OPA:n lakkautetun reservijoukkueen MetroStarsin pelaajat menivät Oulun Tarmoon. Loput joko lopettivat tai hajaantuivat muihin alasarjaseuroihin. Paikallisista ainakin FC RAI, JS Hercules ja OuRe ovat saaneet riveihinsä entisiä metrolaisia.

"MetroStarsin pudottua jouduimme tunnustamaan tosiasiat. Armeija oli viemässä pienestä ringistä pelimiehiä ja tavoitehakuiset pelaajat eivät halunneet pelata Viitosessa, joka uusien houkuttelun, edustusjoukkueen apujen tai suunnitellun A-junioriyhteistyön kannalta oli väärä sarja", FC OPA:n urheilutoimenjohtaja Raine Pernu kertoo seuran ratkaisuista.

"Siksi päädyimme kipeään ratkaisuun ja lakkautimme reservijoukkueemme. OuTa oli myös pulassa pelaajiston liikehdinnän takia, joten päätimme ohjata metrolaiset sinne. Yhdistämisoperaatio poiki lopulta myös farmisopimuksen."

"Pienestä se jäi joka tapauksessa kiinni. Pari pistettä enemmän ja meillä olisi yhden sijasta kolme joukkuetta."

FC OPA katsoo Tarmon tällä hetkellä urheilullisesti paremmaksi, vaikka hankinnoillaan Kolmosen suosikiksi itsensä nostanut Tervarit voisikin olla kilpailullisien kriteerien perusteella ykkönen. Tervareilla on kuitenkin niin kova ja kokenut miehistö kasassa, että FC OPA:n nuoret pelaajat saavat Tarmossa paremmin ja varmemmin peliaikaa.

Oulun Tarmon jalkapallojaoston puheenjohtaja Jari Marjala on pitkälti samoilla linjoilla ja kehuu farmisopimuksen antavan kummallekin sopijapuolelle positiivisia asioita.

"Molemmilla joukkueilla on samanlaiset ajatukset siitä, että farmisopimuksen tärkein tehtävä on hyödyntää tasapuolisesti molempia joukkueita. MetroStarsista siirtyneet pelaajat ovat osoittautuneet ketteräjalkaisiksi ja kehittymiskelpoisiksi pelaajiksi. Lisäksi Kakkosessa FC OPA:n joukkueessa pelaavat lupaavat oululaisjuniorit saavat heille tärkeää vastuuta ja peliaikaa Tarmossa".

"Haastajan asemasta kauteen lähtevän Tarmon valmentajana toimii nigerialainen Ladi Babalola, jonka tavoite on lähivuosina toimia Nigerian A-maajoukkueen luotsina. Farmisopimuksen myötä liikkuvat pelaajat saavat samalla arvokasta sisältöä kansainvälisyydestä, sillä Tarmon pukukoppikieli on englanti", Marjala valottaa yhteistyökuvioita.

FC OPA:n ja Oulun Tarmon sarjat alkavat yhtäaikaa. FC OPA matkustaa 2. toukokuuta Seinäjoelle ja kohtaa Kakkosen suosikin SJK:n Jouppilanvuoren tekonurmella. Samana päivänä Tarmot ottavat matsia toisistaan Heinäpäässä. Oulu kohtaa Tornion klo 17:00 ja jo tässä ottelussa saattaa mahdollisesti olla opalaisia mukana.