SOHLO NOUSI OTTELUTILASTON KÄRKEEN

7.4.2010

Joonas Sohlo.

Pelipaita, jonka selkää koristaa numero 12, on vilahdellut FC OPA:n otteluissa tuon tuosta. Numero kuuluu hyökkääjä Joonas Sohlolle, joka nousi hiihtolomien jälkeen pelatun harjoitusottelun myötä FC OPA:n pelitilaston kärkeen. Sohlo on pukeutunut seuran sotisopaan, kaikki joukkueet ja myös harjoitusottelut mukaan luettuna, nyt 114 kertaa.

MetroStarsin lakkauttamisen myötä Sohlo tulee todennäköisesti olemaan myös viimeinen pelaaja, joka on edustanut FC OPA:aa jokaisena toimintavuotena. Läheltä kuitenkin liippaa, sillä Sohlon pelikausi 2007 päättyi 21 minuutin pyrähdykseen Ouluhallin matolla talven ensimmäisessä harjoitusottelussa OLS:aa vastaan. Polvivamman saanut peluri palasi kentille vasta seuraavana vuonna.

Jos reservijoukkue olisi voimissaan, vastaavaan kuuden kauden suoraan yltäisi reilu puolenkymmentä pelaajaa. Heistä yksi, Mikko Rantala, joutui luovuttamaan viime kuussa ottelutilaston kärkipaikan Sohlolle. Rantalalla on tilillään 112 ottelua ja kolmantena olevalla Joonas Vaattovaaralla niitä on 102. Seuraavaksi lähimpänä sadan kerhoa on Juha-Matti Huovinen, jolla on 98 peliä pelattuna.

Ottelukuningas Sohlo ei pitkään arvuuttele ikimuistoisimpia otteluitaan niin hyvässä kuin pahassakin. Yllättäen pelit lyhyeen lopettanut OLS -ottelu ei kuulu huonojen joukkoon.

"Ehdottomasti cupin ottelu Rio Grandea vastaan jäi mieleen, vaikka hävittiin rankkareilla. Näytimme Kolmosen jengille pelaamisen mallia", Sohlo muistelee seurahistorian ensimmäistä cup-matsia Heinäpään tekonurmella keväällä 2006.

"Myös viimeisin OPS-peli jäi mieleen, kun oli niin paljon yleisöä. Haluaisin kokea (tappiosta huolimatta) saman fiiliksen uudelleen."

Ottelutilaston kärjen vaihtumisen ohella päivän varsinainen uutinen on se, että Sohlo jatkaa pelaamista FC OPA:ssa tälläkin kaudella. Sopimus on yksivuotinen.

SOHLO Joonas
11.12.1987