TAISTELUSSA NAAPURIA JA OLOSUHTEITA VASTAAN

27.3.2010

Luutija nro 1: Juha-Matti Huovinen.
Luutija nro 2: Antti Pulkkinen.
Kalle Väisänen avasi maalitilinsä tämän kauden osalta.
Tästä ei tulla, sanoo Juho Sassi.

FC OPA - FC YPA 2-2 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat.

Heinäpään tekonurmella pelattiin tänään harjoitusottelu FC OPA - FC YPA mitä karmeimmissa olosuhteissa. Yöksi ennustettu räntäpyry ehti tuulineen Ouluun jo alkuillasta ja sai kaikki hienoudet pyyhkäistyä ottelusta pois. Sohjon peittämällä kentällä nähtiin taituruuden sijasta enemmän yritystä ja taistelua.

FC OPA:n pelihistoria muistaa vähän yhtä karmeissa olosuhteissa pelattuja otteluita. Yksi sellainen löytyy reilun kolmen vuoden takaa, kun vastassa oli KemPa Kemin Karihaarassa. Keväinen rankkasade piiskasi hiekkakentän mutavelliksi eikä lämpötilakaan mihinkään kesäisiin lukemiin yltänyt. Tässä ottelussa pelanneista paikalla olivat silloin Juha-Matti Huovinen ja Juho Sassi.

Tämän päivän ottelussa FC OPA ja FC YPA eivät saaneet selvyyttä toisistaan päätyen tasatulokseen 2-2 (1-1).

Lyhyeen puristettuna FC OPA oli lievästi niskan päällä vasta ensimmäisen harjoitusottelun tälle kaudelle pelannutta FC YPA:aa vastaan. FC OPA kuitenkin haparoi maalipaikoissaan, kun taas FC YPA:n kokeneet pelaajat käyttivät hyväkseen pari oululaispuolustuksen virhettä ja näin päädyttiin tasatulokseen.

FC OPA:n maaleista vastasivat Kalle Väisänen ja Brikeno Stafsula. Sen sijaan kertaalleen rimaa hipoen yli laukonut Simo Myllymäki jäi osumitta. Epäonninen oli myös Stafsula, joka pääsi kolmesti avopaikkaan ennen onnistumistaan.

FC YPA:n molemmista maaleista vastasi tuttu mies, alati vaarallinen laituri Joni Pakola. Harmittavinta näissä maaleissa oli se, että ne tulivat selvistä omista mokista, mutta myös se, että ne tehtiin kuittauksina heti FC OPA:n omien johtomaalien jälkeen.

FC YPA:n ensimmäinen tasoitus syntyi vapaapotkusta, jota nopeana annettaessa kotiryhmä vielä seisoskeli toimettomana. Toinen tasoitus syntyi puolustuksen huolimattomuuden seurauksena, kun Pakola pääsi katkaisemaan syötön ja läpiajoon. Vieraiden maaliseppo oli lähellä hattutemppuakin, mutta tällä kertaa tolppa pelasti isännät.

Pienistä miinuksista huolimatta tämänkin ottelun penkin päästä seurannut pelaajavalmentaja Ville Väisänen oli tyytyväinen näkemäänsä - harjoitusotteluksi.

"Olosuhteista huolimatta loistava peli. Viimeiset kaksi ottelua olemme parantaneet tasoamme kovasti."

"Talvella sanoin, että FC OPA on iloinen, nöyrä ja kovasti työtä tekevä porukka. Kaikki ominaisuudet löytyivät joukkueesta ja se näkyi pelissä", Väisänen kehui ryhmäänsä.

Väisäsen mielestä joukkue alkaa löytää oman kuosinsa ja palaset loksahtelevat pikkuhiljaa paikoilleen. Oikeat pelaajat ovat löytäneet oman pelipaikkansa ja pelaajat alkavat tuntea toistensa metkut. Myöskin terveystilanne alkaa olla kohdillaan. Jalat pysyvät kuitenkin tukevasti maassa.

"Työn teko jatkuu", Väisänen vakuutteli.

Seuraavan kerran haalarit vedetään päälle vasta kahden viikon kuluttua. Silloin onkin edessä ensimmäinen tosikoitos, kun FC OPA matkustaa Kokkolaan GBK:n vieraaksi Suomen Cupin otteluun. Sitä ennen joukkue ehtii huilata pääsiäisen merkeissä useammankin päivän.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre

TILASTOT