METROSTARSILLE KOVA CUP-VASTUS

14.1.2010

Palloliitto on arponut tänään Suomen Cupin kahden ensimmäisen kierroksen otteluparit. MetroStars aloittaa cupin 1. kierroksella isännöimällä Kajaanin Spartakia. Otteluparin voittaja saa vastaansa joko Pattijoen Tempauksen tai Oulun Luistinseuran.

MetroStars joutuu cup-historiansa aikana ensimmäistä kertaa avauskierrokselle. Kahdella aikaisemmalla kerralla joukkue on päässyt arvonnoissa suoraan toiselle kierrokselle. Tällä kertaa vapaataipaleen lunastivat Ajax Sarkkiranta, FC RAI, OPS-juniorit ja OuRe. Pohjois-Suomen loput 12 piirisarjalaista mittelevät jo 1. kierroksella.

Suomen Cup on uudistunut tälle kaudelle. Entisestä poiketen kierrokset pelataan tavallista aikaisemmin, minkä vuoksi ensimmäisen kierroksen ottelut on oltava pelattuna jo helmikuun loppuun mennessä ja toisenkin voittajat pitäisi olla selvillä maaliskuun loppuun mennessä.

Uudistuksiin kuuluu myös pelitavan muuttaminen. Alkukierroksilla ennen liiton sarjalaisten mukaantuloa ottelut pelataan 2 x 40 minuutin mittaisina ja tilanteen ollessa tasan, ratkaisu haetaan suoraan rangaistuspotkukilpailun kautta.

Spartak on vastustajana kovinta mahdollista luokkaa. Kajaanilaisseuran viime kausi oli napakympin arvoinen suoritus. Spartak nousi syksyn päätteeksi Kolmoseen ja kruunu sai seurakseen myös valtikan, kun seura juhli Suomen Cupin Fair Play-finaalin voittoa.

Spartakin cup-taival oli melkoinen tuhkimotarina. Sen tie pysähtyi vasta 6. kierrokselle, kun Valkeakosken Haka kävi hakemassa yli 1300-päisen yleisön edessä jatkopaikan maalein 5-0. Sitä ennen Spartak oli raivannut tieltään ylempisarjalaisia, mm. FC YPA:n ja Lapuan Virkiän.

MetroStarsin ja Spartakin välisen cup-ottelun ajankohta ei ole vielä tiedossa. Kajaanilaisille on tarjottu hyväntekeväisyysturnauksen toisen kilpailupäivän ylimääräistä ottelupaikkaa. Jos esitys hyväksytään, jatkopaikasta otellaan 21. helmikuuta.