JÄNNITYKSEN MESTARIT

15.11.2009

Pituusjärjestyksessä.
Matti Haapala (oik.) lähtee hyökkäykseen Joonas Sohlon saattelemana.
Jori Miettinen vääntyy pallon tavoittelussa monelle mutkalle.
Joonas Vaattovaara laukoo kohti FC Yli-Utoksen maalia.

MetroStars - IVFC 1-2 (0-2), FC Yli-Utos - MetroStars 4-5 (2-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStarsin futsal-kauden avaus tarjosi kaksi jännittävää trilleriä, jotka päättyivät lopulta yhteen voittoon ja tappioon yhden maalin erolla. Päivän ensimmäisessä ottelussa Inter Välivainio nappasi 2-1 (2-0) voiton MetroStarsista. Toinen ottelu FC Yli-Utoksen kanssa äityi jännittäväksi ja ratkesi vasta kuusi sekuntia ennen loppua MetroStarsin hyväksi maalein 5-4 (1-2).

Ensimmäinen ottelu ratkesi huolimattomuuteen ja maltin puutteeseen. Kun myös hyökkäyspelissä oli käytössä hehtaaripyssy, jolla paukuteltiin urakalla päätyseinää, jäi tulos avauksesta laihanlaiseksi. MetroStars ei pystynyt käyttämään hyviäkään maalipaikkoja hyväkseen, joten täysin sopivaa onkin, että joukkueen ainoaksi jäänyt Joonas Sohlon osuma syntyi erittäin pienestä kulmasta annetusta vapaapotkusta.

Kokonaisuutta tarkastellessa IVFC -ottelu tuoksahti vahvasti futsalissa harvinaiselta maalittomalta tasapeliltä. Sen verran ruudin ja tähtäyksen puutetta tai hyviä maalivahteja joukkueilla oli. IVFC pääsi muutaman kerran puolustusnukahduksen kautta läpiajoon ja onnistui niissä kahdesti.

Toisessa ottelussa FC Yli-Utosta vastaan teema jatkui, mutta maalinteko luisti huomattavasti paremmin. Vastustaja piti päästää kahden maalin karkumatkalle ennen kuin MetroStars heräsi ja käväisi parikin kertaa maalin johdossa.

Yli-Utoksen Tomi Isola tasoitti ottelun puolisen minuuttia ennen loppua kulmapotkusekoilun yhteydessä. Vapauttava voitto-osuma tuli vain kuusi sekuntia ennen päätösvihellystä sekin kulmapotkusta. Mikko Mäkäräisen pitkä heittoavaus meni kulmaksi, jonka Joonas Sohlo antoi ja Henri Karppinen latasi volleystä verkkoon.

Turnauksen hahmoksi nousi Karppinen, joka ansaitsee man of the match tittelin molemmista otteluista. Toisessa hän nappasi tehot 2+2 ja ensimmäisessä hän oli vähiten vaisu tai osoitti eniten juuri futsal-pelaajan vinkeitä. Karppisella oli IVFC -ottelussa liike kohdallaan, mutta tällä kertaa yksi mies ei pystynyt ratkaisemaan ottelua.

"Ensimmäinen peli kaatui omiin virheisiin. Ei voi voittaa, kun tarpeeksi hölmöilee", valmentaja Markku Pehkonen kuittaili.

"Pelaajat eivät malttaneet toteuttaa sovittuja asioita. Kaksi maalia tuli omista pallonmenetyksistä ja toisessakin pelissä annoimme samalla tavalla kaksi eteen."

Pehkosen mielestä futsalissa puolustuspeli on sangen yksinkertaista, mutta onnistuneeseen hyökkäyspeliin tarvitaan jo osaamista.

"Hyökkäyspelistä puuttui liike. Yritetään kuningassyöttöjä ja pelataan liian hienoa. Tarvitsemme suoraviivaisempaa pelaamista", Pehkonen antoi laiskanläksyjä seuraavaa turnausta varten.

Nelonen jatkuu 12. joulukuuta. MetroStars ottaa silloin mittaa uusia ja vanhoja pelimiehiä vilisevästä IFK Uleåborgista, jolle viime vuonna se hävisi reilunlaisesti maalein 4-8. Seuraavan turnauksen toinen vastustaja on Oulun Reippaan 2-joukkue, joka ainakin nimenä kuuluu FC OPA:n edustusjoukkueen neljän vuoden takaisiin futsal-vastustajiin.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

VAATTOVAARA Joonas

FC Yli-Utos - MetroStars

4-5 (2-1)