KAUSI 2009 ON PAKETISSA

12.10.2009

Kakkosen C-lohko vietiin päätökseen eilen, jolloin viimeisen kierroksen seitsemästä ottelusta kuusi pelattiin kalenterista pois. Seitsemäs ottelu pelattiin varaslähtönä jo viime perjantaina, kun yli 2000-päisen yleisön edessä OPS voitti FC OPA:n 3-1 ja nousi Ykköseen.

Lapuan Virkiä, Norrvalla FF ja valitettavasti paikallisvastustaja OLS lähtevät hakemaan vauhtia Kolmosesta. Siinä missä nousija ratkaistiin vasta viimeisessä ottelussa, putoamistaistelu oli käytännössä ohi jo neljänneksi viimeisellä kierroksella.

Ironista kyllä FC OPA:lla oli sarjan ylivoimaisesti eniten tehtyjä ja vähiten päästettyjä maaleja. OPS oli molempien tilastojen kakkonen. Kolmanneksi eniten maaleja teki FC YPA, mutta puolustuksen pitävyydessä pronssitilan vei VIFK:n. Märintä ruutia oli PK-37:n ja Lapuan Virkiän hyökkääjillä, jotka viimeistelivät kummallekin seuralle 33 osumaa.

Eniten maaleja päästäneiden kolmikko erottui selvästi. FC Santa Clausin verkko heilui 75, Norrvalla FF:n 82 ja Virkiän peräti 93 kertaa. Parhaimman maalieron teki FC OPA ja heikoimman Virkiä.

DRAGAN PEJIC VOITTI MAALIPÖRSSIN

Dragan Pejicin muutto Ylivieskaan kuului viime syksyn kohusiirtoihin. FC YPA hankki itselleen maalintekijän ja sen seura saikin. Toisaalla erittäin pidetty ja arvostettu, toisaalla vähemmän mairittelevaa suosiota nauttiva Pejic teki ylivieskalaisille 21 maalia ja voitti C-lohkon maalikuninkuuden. Koko sarjan titteli ei kuitenkaan irtoa, sillä A-lohkossa Warkaus JK:n Samuli Kaivonurmi viimeisteli 24 maalia.

Tomi Karlstedt - mies tuntemattomuudesta - nousi C-lohkon maalipörssin kakkoseksi. FC Vaajakoskea edustava hyökkääjä teki 20 maalia.

FC OPA:n paras maalintekijä oli Janne Mahlakaarto, joka sijoittui 17 osumallaan C-lohkon pörssissä kolmanneksi. Seuraavan sijan jakavat OPS:n paras viimeistelijä Luis Vanderlei ja piirisarjoissa jättimäisiä maalilukuja takonut FC Santa Clausin Ville Ylipaavalniemi. Molemmat tekivät 16 maalia.

Edellä mainitun kaksikon ohi yltää vielä Mamadou Konate, joka teki tällä kaudella yhteensä 17 maalia. FC OPA:ssa niistä syntyi 13 ja OLS:ssa 4. Jostain syystä nämä maalit käsitellään Palloliiton tulospalvelun tilastoissa erillisinä. Syy on ilmeisesti puhtaasti tekninen, sillä maalipörssi taitaa koostua automaattisesti nettipöytäkirjan täyttöjen perusteella.

Mahlakaarron ja Konaten vanassa FC OPA:n ahkerimmat maaliruiskut olivat Leonardo (7 maalia), Joonas Sohlo (6 maalia) ja Dritan Stafsula (5 maalia).

MAHLAKAARTO VEIKKAUSPÖRSSIN YKKÖNEN

Vaikka OPS nousi Ykköseen, löytyy Kakkosen C-lohkon paras pelaaja FC OPA:n riveistä. Sen todistaa myös Veikkaus -mitalien annosta kertyneet pörssipisteet. Mahlakaarron tienaamat 31 pistettä riittävät C-lohkon pörssin voittoon.

Mahlakaarron kanssa voitosta kisasi pitkään OPS:n Luis Vanderlei, mutta hän jäi lopulta kakkoseksi 28 pisteellään. VIFK:n kokenut Tomas Nygård keräsi 23 pistettä ja maalipörssin voitosta huolimatta FC YPA:n Dragan Pejic sai vain 20 pistettä ja oli pörssin nelonen.

Mahlakaarron hirmusaaliista huolimatta myös muut opalaiset keräsivät hyvin pisteitä Veikkauspörssissä. Mamadou Konate sijoittui 18 pisteellään jaetulle kuudennelle sijalle. Näistä pisteistä 13 tuli FC OPA:n ja 5 OLS:n paidassa. Leonardo keräsi pisteitä 13, Titi Essomba 12 sekä Janne Kauppila ja Ville Väisänen 9.