MILTÄ MUSTA TUNTUU?

2.10.2009

Sitä kysytään huomenna Castrenissa, kun FC OPA saa vieraakseen kokomusta-asuisen Seinäjoen Jalkapallokerhon. Ottelu alkaa kirpeässä syyssäässä klo 16 eli vaihteeksi puolentoista kuukauden jälkeen lauantaipeli käynnistyy normaaliin aikaan.

Kaupungin turuilla ja toreilla puhutaan vain yhdestä asiasta. Jännittäväksi äityneen jalkapallosyksyn ratkaisut Kakkosen C-lohkon osalta tapahtuvat vasta sarjan viimeisellä kierroksella ensi viikon perjantaina paikallisottelussa FC OPA - OPS. Se on ykköspuheenaihe monessa kahvipöytäkeskustelussa.

Paikallisottelun jankkaaminen ja hehkuttaminen on vaaramomentti FC OPA:lle. Pääkopan koko keskittymiskyky pitää pystyä suuntaamaan täysillä prosenteilla vain ja ainoastaan huomiseen. Muiden asioiden ajattelemisesta ja keskittymiskyvyn herpaantumisesta vastustaja rankaisee armoa tuntematta. Ihminen se jalkapalloilijakin vain on, mutta nyt testataan kenen ominaisuudet ovat rautaa ja kenen paperia.

Kaikesta huolimatta tulevaa derbyä on sivuttava, sillä sen panokset riippuvat myös tämän viikonlopun kierroksen tuloksista. OPS matkustaa sunnuntaina Iisalmeen PK-37:n vieraaksi. Jos OPS sattuisi tuon ottelun häviämään ja FC OPA voittaisi omansa, putoaisi paikallispelin panokset lähes minimiin maalieroissa olevien isojen erojen vuoksi.

Muilla tuloksilla on enää kysymys siitä, onko FC OPA:lla edessään pakkovoiton paikka vai riittääkö nousuun oman maalin varjeleminen tasapelin arvoisesti. Kävi huomenna ja ylihuomenna miten tahansa, peli on kuitenkin auki loppuun asti sekä OPS:lle että FC OPA:lle. Henki voi tietenkin muuttua radikaalistikin, jos edessä olevat ottelut päättyvät levein numeroin.

SJK on pelannut jo pitkän aikaa ainoastaan sarjasijoituksensa petraamisesta viime kaudesta. Kilpailumielessä sillä on panoksena enää C-lohkon neljäs sija ja kilpakumppanina Vaasan IFK.

Pieniä nousutoiveita elätelleen SJK:n kamppailu kompastui alkukauden huonoihin kotiotteluihin. Koti- ja vierasotteluiden välinen balanssi on edelleen kieroutunut, mutta ei niin pahasti kuin keväällä, ja SJK on kerännyt enemmän pisteitä matkaotteluistaan (24) kuin kotikentältään (19). Paremmalla kotisaldolla TP-Seinäjoen ja Sepsi-78:n fuusio olisi vielä helposti nousuleikissä mukana.

Myös lukuisat loukkaantumiset ovat sotkeneet seinäjokisten suunnitelmia, mutta sitä kautta moni nuori lupaus on saanut näyttöpaikkoja eikä SJK huonosti ole raajarikkoisuudestaan huolimatta pelannut. Ei edes silloin, kun FC OPA vieraili Seinäjoella heinäkuussa ja voitti SJK:n 3-1.

Vaikka Seinäjoesta ensimmäisenä tulevat mieleen tango ja pesäpallo, on SJK silti lähes kokonaan omavarainen joukkue paikkakunnan omine kasvatteineen. Perustajaseurat tekevät siis hyvää työtä ja pumppaavat uusia nimiä paikkakunnan uuden edustusseuran tarpeita varten. Joukkueessa on oikeastaan yksi ainoa vierastyöläinen, maalivahti Aki Lyyski, jonka harteilla lepää iso vastuu puolustuspelin onnistumisesta.

Muita avainhahmoja tai mielenkiintoisia nimiä voisi luetella paljonkin. Merkittävimpiä heistä lienee maita ja mantuja kierrellyt 29-vuotias Mikael Muurimäki, joka johtaa joukkueen sisäistä maalipörssiä ja keikkuu myös C-lohkon tilastossa melko korkealla 13 osumallaan.

Maalitilaston kakkosena on nuori Tommi Haanpää, joka lentänee pesästä lähivuosina. Hän ehti jo talvella olla Tampere Unitedin testissä ja käväisi loppukesästä myös FF Jarossa, mutta palasi takaisin SJK:n paitaan siirtoajan päättymisen kynnyksellä.

Kummallakaan joukkueella ei ole rasitteena pelikieltoja. FC OPA:n loukkaantumistilanne on pääosin ennallaan. Ainoastaan Juho Sassin pelikunto on epävarma työtapaturman vuoksi. Lisäksi poissaolijoiden listaan voidaan kirjata Ville Lindgren, joka on GFT:n mukana pelaamassa futsalin UEFA Cupin karsintaturnausta.

Ottelu ei ole vedonlyöntikohteena.

AIKAISEMMAT OTTELUT

17.05.2008KakkonenFC OPA - SJK2-2 (1-1)
10.08.2008KakkonenSJK - FC OPA2-1 (0-1)
11.07.2009KakkonenSJK - FC OPA1-3 (0-1)