PELIVARA KÄYTETTIIN LOPPUUN

26.9.2009

Dritan Stafsulan maali ei riittänyt loppuun asti.
Bunjamin Shabani kilpajuoksussa VIFK:n puolustuksen kanssa.
Janne Mahlakaarron tykki puhuu.
Jeferson Piresiä ihmetyttää.

FC OPA - VIFK 1-1 (1-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Castrenin lauantai-illassa yksi asia oli hukassa. Se oli sankarin viitta. FC OPA jakoi pisteet Vaasan IFK:n kanssa tuloksella 1-1 (1-0) ja näin aiemmin päivällä FC YPA:n murskannut OPS nousi nousukamppailussa tasapisteisiin paikalliskilpailijansa kanssa.

Loppusyksystä on tulossa jännittävämpi miesmuistiin nyt, kun FC OPA on kuluttanut parhaimmillaan viiteen pisteeseen nousseen etumatkansa loppuun. Sen sijaan viimeisen kierroksen derbyn tilanne ei ole muuttunut miksikään. Jos oululaisseurat etenevät käsikynkkää jatkossakin, riittää FC OPA:lle sarjaportaan vaihtoon tasapeli OPS:aa vastaan.

FC OPA pelasi kokonaisuudessaan hyvän ottelun. Ainoaksi isoksi miinustekijäksi jäi tehottomuus lukuisissa maalipaikoissa ja se näkyi ratkaisevalla tavalla tulostaululla. Rahan arvoisia tekopaikkoja oli useammallakin pelaajalla, mutta lopullista ratkaisijaa ei löytynyt.

FC OPA sai otteluun lentävän lähdön jo 9. minuutilla, kun se avasi maalitilinsä ensimmäisestä tekopaikastaan koko ottelussa. Tilanteen keskiössä oli Vesa Järvitalo, joka taisteli pääpallon omilleen ja jatkoi sen Bunjamin Shabanille. Sivustasta tuli VIFK:n toppari liukuen pallon Shabanin jaloista suoraan laitaan vapaaksi unohdetulle Dritan Stafsulalle, joka täräytti takakulmaan ja lukemiksi 1-0.

VIFK antoi oman vastineensa kotijoukkueelle toisen puoliajan loppupuolella pitkään kestäneen vastahyökkäyksen päätteeksi. Robin Nordlund nosti pallon toisen kärkimiehen Mikko Ylihärsilän ylitse Tomas Nygårdille, joka pamautti volleyn verkkoon. Maalia oli rakentamassa myös VIFK:n vasen laituri, joka siirsi pallon Nordlundille pyöräyteltyään Sami Hyvärisen sekaisin kulmassa.

"Paremmalla viimeistelyllä olisimme saaneet kolme pistettä, huonommalla puolustamisella emme yhtään", FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä veisteli ottelusta.

"Se oli hyvä Kakkosen peli. Tempo oli hyvä, taitaviä yksilöitä ja pallo liikkui."

Kylmälä laskeskeli hyvät maalipaikat FC OPA:n hyväksi noin 5-2. Tehottomuus oli siis kotijoukkueen perisynti numero 1.

"Meillä oli riittävästi paikkoja. Huovisella 2, Mahlakaarrolla, Kauppilalla, Stafsulalla...."

Seuraavaan otteluun Seinäjokea vastaan valmentajalla oli lyhyt, yhden kohdan korjauslista. Tehottomuuteen lääkkeet löytyvät pelaajilta itseltään, mutta valmennuksen agendassa on pieni viilaus puolustuspeliin.

"Keskialueen puolustuspeli täytyy saada tiiviimmäksi."

FC OPA:n kautta on jäljellä enää kaksi ottelua, molemmat kotona. Seuraavana vastaan asettuu SJK ja päätöskierroksella OPS.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT