RATKAISUN HETKIÄ KÄSILLÄ

25.9.2009

Kakkosen C-lohkossa pelataan isoista panoksista Castrenin urheilupuistossa huomenna. Sarjan neljä parasta ja kolme nousutaistossa mukana olevaa joukkuetta esiintyvät kaikki oululaisyleisölle, jonka edessä FC OPA kohtaa Vaasan IFK:n iltapelissä klo 18 alkaen.

Syksy on muuttunut entistä jännittävämmäksi, kun FC OPA:n viime viikonlopun tappio GBK:lle ja OPS:n tasapeli VIFK:n kanssa kutisti joukkueiden välisen eron kahteen pisteeseen. Pöydälle on ladattu isot panokset eikä niitä vähiten ihmetellä Ylivieskassa, jonka ylpeys FC YPA on hiipinyt vähitellen mukaan nousupeliin.

FC YPA:lla on matkaa FC OPA:n hallussa pitämään kärkipaikkaan seitsemän pistettä ja mahdollisuus kerätä niitä yhdeksän. Tuskin on siis kovin realistista odottaa, että FC YPA hilaisi itsensä suoran nousijan paikalle, mutta mahdollisuudet kakkossijaan ovat olemassa. Ilman totaalikatastrofia FC YPA:n pistemäärä riittäisikin kirkkaasti ensimmäiselle täydennyspaikalle, jos luopumisia syystä tai toisesta ylempänä sattuisi tapahtumaan.

Panosta riittää molemmille joukkueille lauantaipäivän aikaisemmassa ottelussa, kun OPS ja FC YPA ottavat yhteen klo 14 alkaen eikä tarvitse epäillä, etteikö ylivieskalaisseura tulisi tosissaan peliin mukaan.

FC OPA:n kannalta paras tulos olisi oma ja FC YPA:n voitto, jolloin ero OPS:aan olisi taas viisi pistettä ja päätöskierroksen paikallisottelun alkamisajan kohtalokin voitaisiin vihdoin päättää FC YPA:n jäädessä teoriassakin liian kauaksi. Huonoimmillaan tilanne on FC OPA:n hävitessä ja OPS:n voittaessa, jolloin OPS menee sarjataulukon kärkeen yhden pisteen erolla.

FC OPA:n vastustaja Vaasan IFK on taulukon neljäntenä, mutta se on jo ajat sitten menettänyt pelin noususta. VIFK kompasteli kohtalokkaasti alkukaudella ja vaipui kärkitaiston osalta unholaan. Spotlightin ulkopuolella vaasalaisryhmä on äitynyt hurjaan syysvireeseen. Se on poiminut kuin varkain pisteitä sieltä täältä ja VIFK:lla onkin allaan 11 tappiottoman ottelun putki. Joukkue on hävinnyt viimeksi FC Santa Clausille 11. heinäkuuta.

FC OPA:n täytyy siis pystyä sahaamaan VIFK:n voittoputki poikki, mikäli se mielii pysyä hyvissä asemissa nousua ajatellen. Vieras tulee varmasti kovalla sykkeellä peliin, sillä onhan pelkästään sarjajohtajan päänahka haluttua tavaraa, mutta mielessä on varmasti velkojen kuittaus joukkueiden välisestä Vaasan kohtaamisesta. FC OPA:n ja VIFK:n edellinen peli päättyi oululaisille 3-0.

Jo kesän pelin ennakossa tuli todettua, että VIFK on pelannut alle kykyjensä. Joukkueen kokoonpano vilisee taitavia ja kokeneita pelaajia, joilla on otteluita alla niin liigassa kuin Ykkösessäkin. Vaikka riveissä on paljon kokemusta, on nousujunasta jääminen johtanut VIFK:ssa nuorten esiinmarssiin. Sotisovassa avauskokoonpanoa myöten on nähty mm. 16-vuotias Daniel Nordström ja vuotta vanhempi Christian Ingo.

Tilastojen valossa varsinkin maalinteon vaikeus on johtanut pieneen pistesaldoon. VIFK on tehnyt lohkon kärkipuolikkaasta yhdessä JBK:n kanssa selvästi vähiten maaleja. Vaasalaisten maalitykki on Mikko Ylihärsilä 11 osumallaan ja seuraavaksi tehokkaimmat ovat kuuden maalin Thomas Johansson sekä Rami Louke.

Tehoja kaipaa myös FC OPA, vaikka maaliverkko onkin heilunut sen otteluissa yli kaksi kertaa useammin kuin VIFK:n. Muutamassa viime pelissä ruuti on ollut märkää, mutta taistelumaaleilla on sentään voittojakin irronnut. Tehojen lisäksi petrausta kaipaavat ennen kaikkea pelinrakentelu, hyökkäyspään puolustuspeli sekä kurinalaisuus. Ote kun ei saa päästä herpaantumaan hetkeksikään.

Vastustajan poissaoloista on vähänlaisesti tietoa. Tilastoista löytyy yksi varma siviileissä olija Johnny Glasberg, joka kärsii varoitustilin täyttymisestä tullutta pelikieltoa. FC OPA:n osalta pelaajauutisten rumpu kumisee tyhjyyttään. Uusia uutisia - negatiivisia tai positiivisia - ei siltä rintamalta ole.

Ottelu ei ole läpäissyt pelikohdevalitsijoiden seulaa Veikkauksessa. Vetoa voi lyödä siis vaikka kaverin kanssa pullakahvista.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

13.05.2007Cup 4FC OPA - VIFK2-1 (2-1)
04.07.2009KakkonenVIFK - FC OPA0-3 (0-3)