OLS JÄI JYRÄN ALLE

13.9.2009

Janne Mahlakaarron maalisaldo on nyt 17.
Juha-Matti Huovisen ensikosketus palloon oli täysosuma.
Jussi Fredrikson yrittää estää Janne Kauppilan etenemistä.
Bunjamin Shabani kikkailee pallon kanssa.

FC OPA - OLS 6-1 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Jos OLS:n valmentajaa Jari Jäväjää on uskominen, hän ei lähetä ruusukimppuja Jyväskylään FCJ Blackbirdin organisaatioon kuuluville. Jäväjän käyttämin ilmaisuin FCJ:n herättämä nukkuva karhu runteli OLS:n maalein 6-1 (2-0) ja vaikeutti entisestään sen taistelua sarjapaikastaan.

Kovista panoksistaan huolimatta ennätysyleisön Castreniin houkutellut derby kuului edellisen pelin tapaan pakkopullasarjaan, joka oli kunnialla pelattava pois. Jyväskylässä keskittyminen ei riittänyt kuin tasapeliin, mutta nyt asenne oli kohdillaan ja jälki sen mukaista.

FC OPA:sta oli vaikea löytää heikkoa lenkkiä. Niin vakuuttavasti joukkue taisteli pisteistä yhteisessä rintamassa. Pelkästään maalisarakkeeseen itsensä kirjautti viisi pelaajaa. Janne Mahlakaarto, joka jahtaa FC YPA:n Dragan Pejicin hallussa olevaa maalipörssin ykköstilaa, onnistui ainoana kahdesti. Yhden osuman tililleen saivat Juha-Matti Huovinen, Leonardo, Joonas Sohlo ja maalijuhlat korkannut Janne Kauppila.

Kolmatta otteluaan FC OPA:n paidassa pelannut uusi kärkimies Bunjamin Shabani jäi tällä kertaa maalitta, mutta osoitti tänäänkin käytettävyytensä. Hänellä oli muutama hyvä maalipaikka ja edeltäjäänsä verrattuna Shabani osallistui myös huomattavasti paremmin puolustustyöskentelyyn.

Valokeiloissa pääsevät yleensä hohtamaan maalintekijät ja joissain tapauksissa maalivahdit. Harvemmin esille nostetaan pelinrakentajia tai raa´an puolustustyön tekijöitä. Puolustuksessa tapahtuneet virheet yleensä muistetaan, mutta onnistumiset jäävät monesti varjoon kuten tänäänkin.

Ottelun yksi avainhahmoja oli oikea laitapuolustaja Sami Hyvärinen, joka aiheutti koko ajan nopeudellaan ja aktiivisuudellaan kaaosta OLS:n alakerrassa. Hänen työmääränsä näkyi myös ottelupöytäkirjassa kahtena syöttöpisteenä.

"Harmi, että kaikki oli eri mieltä ottelun parhaasta pelaajasta. Sami Hyvärinen dominoi koko ottelua, repi OLS:n vasemman laidan riekaleiksi ja juoksi siellä 90 minuuttia kuin kaheli", FC OPA:n luotsi Jyrki Kylmälä kehui suojattiaan vastapuolen kollegan nyökytellessä.

"Fredrikson ei kerennyt kissaa sanoa, kun Hyvärinen lähti", Jäväjä ilmaisi asian.

Paikallisottelun kulusta valmentajat olivat yhtä mieltä. Parempi voitti ottelun ilman selittelyitä.

"Vastustaja oli helvetin hyvä. Ensimmäisen maalin jälkeen meillä ei ollut kentällä yhtään pelaajaa, joka uskoi, että voisimme voittaa", OLS:n Jäväjä sanoi apeana.

OLS:n selkärangan katkeamisesta kertoo hyvin Jussi Fredriksonin ulosajo. Hän otti kymmenen minuutin välein kaksi keltaista. Ensimmäinen kuponki rapsahti erotuomarin vihellysten asiattomasta kommentoinnista ja toinen keltainen pelin viivyttämisestä, kun Fredrikson latasi vihellyksen jälkeen pallon sivurajan yli katsomon takaiseen metsikköön.

Sarjataulukossa kaikki kolme oululaisseuraa elävät jännittäviä aikoja. FC OPA palasi yksin piikkipaikalle ja ero toisena olevaan OPS:aan on kolme pistettä. Etu on FC OPA:n, sillä hoitamalla ennen päätöskierrosta olevat ottelut, viimeisellä OPS-pelillä ei ole enää merkitystä isojen maalierojen vuoksi.

OLS on tukalassa paikassa, sillä PK-37 onnistui venyttämään eron putoamisviivan tuntumassa viiteen pisteeseen. Luistinseuran sarjapaikan kannalta tärkeä ottelu onkin ensi sunnuntaina, kun PK-37 saapuu OLS:n vieraaksi Ouluun. FC OPA pelaa lauantaina Kokkolassa ja OPS:n koetinkivenä on Vaasassa VIFK.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT

Su 13.09.2009, Castren
Kakkonen, Lohko C