PAUKUT EIVÄT RIITTÄNEET

5.9.2009

Oikea pakki Niko Pieniniemi oli MetroStarsin paras Kajaanissa.
Joonas Vaattovaara seuraa Matias Hautajärven työskentelyä taustalla.
Tuomas Isotalus kurkottaa palloon.
Arttu Pehkonen kamppailee pääpallosta.

Spartak - MetroStars 3-0 (1-0): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStars ei kyennyt liiemmin horjuttamaan sarjakärki Spartakin jalustaa Kajaanissa. Spartak löi MetroStarsin maalein 3-0 (1-0) ja samalla varmisti oman nousunsa kohti Kolmosta. Voitontanssista päätellen nousupaikka myös kelpaa eli Kajaanissa nähdään Kolmosen paikalliskamppailuja myös ensi kaudellakin.

MetroStarsin peli oli parantunut huomattavasti kahdesta edellisestä ottelusta. Petrausta oli tehnyt varsinkin puolustuslinja, joka pelasi vasemmalta lukien kokoonpanossa Matti Haapala - Jesse Kuusela - Jussi Jarva - Niko Pieniniemi.

Puolustuslinjasta löytyi MetroStarsin ottelun paras pelaaja Pieniniemi, jonka suorituksessa oli erittäin vähän moitittavaa. Pieniniemi on kouluesimerkki siitä, että puolustajan ei tarvitse olla aina isokokoinen, romuluinen eikä rämäpäinen vaan pienempi ja hiljaisempikin otus pärjää pakkina.

Onnistujiin kuului myös maalivahti Jussi Seppä, joka piti MetroStarsia torjunnoillaan pystyssä niin pitkään kuin pystyi. Seppä pelasi Kajaanissa entisissä kotimaisemissaan ja vanhaa seuraansa vastaan.

Vastus viime aikaisista otteluista oli sen verran kovempi, että MetroStars ei ollut aivan niin ylivoimainen pelinrakentelussa kuin aikaisemmin. Se näkyi erityisesti hyökkäyspäässä, jossa MetroStarsin hyvät maalipaikat jäivät yhden käden sormilla laskettaviksi. Tosin viimeksi Ajaxia vastaan hätiköidyt vedot viuhuivat yli ja ohi, nyt palloa tunnuttiin kuljetettavan kainalossa maaliin asti eikä laukomiseen löytynyt tarpeeksi uskallusta.

Tärkeintä oli kuitenkin huomata, että myös Spartakin pakka oli helposti avattavissa, kunhan palloa piti maassa, tempoa yllä ja syötöt lähtivät tarpeeksi nopeasti oikeaan osoitteeseen. Ilmapalloilussa ja hitaassa pelissä MetroStars jäi auttamatta kakkoseksi.

Hyvästä suorituksesta huolimatta MetroStarsin valmentaja Markku Pehkonen tunnusti, että kaikkien tikkojen olisi pitänyt lentää napakymppiin, jotta Kajaanista olisi täysi pistepotti irronnut.

"Lähtökohdat huomioon ottaen kolme pistettä olisi vaatinut nappisuorituksen", Pehkonen vahvisti.

"Hyvä peli, mutta koko kautta vaivanneet ongelmat näkyivät taas. Viimeinen nipistys kummassakin päässä puuttui. Iso juttu kuitenkin, että pojat jaksoivat pelata loppuun saakka."

Ottelun ratkaisijaksi nousi Paavo Kovalainen, joka teki puoliajan molemmin puolin kaksi maalia. Toivottavasti ensimmäisen joku sai tallennettua videolle, sillä sellaista ei tällä sarjatasolla ainakaan vähään aikaan kyseinen peluri tee. Hän sai syötön tyhjään tilaan rangaistusalueen kulmalle, josta Kovalainen kiskaisi upean volleyn suoraan verkkoon.

Kovalaisen toisen maalin, joka samalla lopetti MetroStarsin vähäisetkin toiveet, kohdalla puolustus reagoi hitaasti. Kovalainen pääsi vetämään reboundin sisään kenenkään pahemmin estelemättä. Viisi minuuttia ennen loppua tullut Mikko Husun osuma olikin sitten sitä kuuluisaa kosmetiikkaa.

MetroStars tököttää edelleen tiiviisti Nelosen Oulun lohkon hännillä. Kautta on jäljellä enää kaksi ottelua, joista erityisesti ensi lauantaina vieraaksi tuleva AS Moon olisi voitettava. Koska tasapisteissä keskinäinen ottelu ratkaisee sijoituksen, MetroStarsin tähtäimessä on erityisesti kolme pistettä sarjassa enemmän kerännyt Oulun Reipas.

OuRe:a vastaan voitot ovat 1-1 maalieron ollessa MetroStarsin hyväksi 5-1. Sen sijaan tasapisteiden sattuessa tasapeli ja tappio pitävät JS Herculeksen Metron edellä.

"Loppuun asti taistellaan", Pehkonen lähetti terveisiä tuleville vastustajille ja putoamistaistelussa oleville seuroille.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT