LAPIN TAIKA LUMOAA OULUSSA

18.8.2009

Kierroksen 19 rästiottelu pelataan Castrenin kentällä huomenna klo 18:30 alkaen. Koko palloilevan Suomen huomio keskittyy keskiviikkopäivän ainoaan liiton sarjojen otteluun FC OPA - FC Santa Claus.

Kumpikin joukkue lähtee otteluun vajailla miehistöillä, joskin FC OPA:n siipirikkoisuus on ihan omaa luokkaansa. Isoimmat lovet miehistössä aiheutuvat viime lauantain ottelussa loukkaantuneiden Olli Laukkasen ja Vesa Järvitalon poissaoloista. Laukkasen kausi pohjeluun murtuman vuoksi on kirjaimellisesti paketissa ja Järvitalonkin nivusvamma vaatii vähintään viikon parin tauon.

Laukkasen tilalla topparina pelannee Harri Saarela, joka on saanut pariin otteeseen keskikentän ankkuripelaajan paikalta komennon alakertaan paikkaamaan keskuspuolustusta ja pystyy sen kyllä tekemään. Puolustus ei muodostu ongelmaksi ja keskikentän pohjallekin löytyy asiansa osaava paikkaaja Janne Kauppilan pariksi.

Toinen vaihtoehto toppariksi olisi Ville Lindgren, mutta hän on espoolaisen GFT:n mukana valmistautumassa futsalin UEFA Cupin karsintaturnaukseen ja näin ollen liittyy puuttuvien listassa jonon jatkoksi kolmantena jäsenenä.

Järvitalon loukkaantuminen aiheuttaa paljon päävaivaa, sillä molemmat piikin ykkösnimet ovat nyt ulkona kokoonpanosta. Järvitalon lisäksi Mamadou Konatekaan ei tunnettujen syiden vuoksi ole huomenna sotisovassa. Kenet päävalmentaja Jyrki Kylmälä loihtii jäljelle jäävistä kärkimieheksi, selviää viimeistään pelaajaesittelyssä.

Täydennyksenä poissaolevien listaan voi lisätä vielä Mikko Ollikaisen, asepalveluksessa olevan Erik Isohookanan ja Tervareissa hankittua pelikieltoa kärsivän Joni Kauppilan. Vaihtopenkilläkin istuu yksi puolikuntoinen pelaaja, joten kokoonpanon sommittelussa riittää valmennuksella rutosti töitä.

Kokoonpanossa riittää pohdittavaa myös FC Santa Clausin pelaajavalmentajalla Matti Hiukalla, mikäli Palloliiton tulospalvelun rekisteriä on uskominen. Pelikieltolaisten häpeäpaalussa on peräti neljä santalaisen nimeä, joista Samuel Kiistala on tuomionsa kärsinyt ja vapaa pelaamaan Oulussa.

Varmuudella pelistä puuttuu Mika Gröhn, joka hankki suoran punaisen FC Santa Clausin edellisessä ottelussa heittämällä vastustajan pelaajaa pallolla. Sen sijaan loput pelikiellot herättävät enemmän tai vähemmän kysymyksen siitä, etteikö nykyaikana, jolloin on käyty jo 40 vuotta sitten iltakävelyllä kuussa ja vaihdellaan sairaille uusia sydämiä, saisi yhtä pelikieltorekisteriä pysymään ajan tasalla muullakin kuin käsipelillä tai ainakin edes selvemmin tulkittavaksi?

Isoja kysymysmerkkejä ovat FC Santa Clausin ykkösmaalivahdin Turo Jänkälän ja alakerran pelaajiin kuuluvan Santeri Viitasaaren pelikiellot.

Rekisteri kertoo Jänkälän olevan kahden ottelun pannassa 8.8. pelatun ottelun jälkeen 9.8. alkaen, vaikka punainen kortti tuli jo 2.8. "kohti vastustajan maalia liikkuvan vastapelaajan ilmeisen maalintekotilaisuuden estämisestä", josta ei yleensä lisäpelikieltoja pitäisi herua.

Viitasaari katseli punaista samaisessa ottelussa PK-37:ää vastaan 2.8. syynä raaka peli. Rekisteri kertoo, että Viitasaari olisi 7.8. alkaen yhden ja 9.8. alkaen kahden ottelun pelikiellossa. Onko hän siis saanut rötöksistään kurinpitäjältä lisäpannan vai onko kyseessä järjestelmän käytössä tehty syöttövirhe?

FC OPA:n ei tietenkään kannata paljoa katsella, ketä vastustajan riveistä puuttuu ja ketä ei. Ottelu on voitettava omalla tekemisellään eikä luottamalla siihen, että joku tai joitakuita FC Santa Clausin paidasta puuttuu. Esimerkiksi veikkaajien puolesta voisi kuitenkin toivoa, että heillä olisi ajantasaista tietoa käytettävissään, kun kuponkia täyttää.

Oli niin tai näin, kyllä FC Santa Clausilla vakuuttavaa arsenaalia joka tapauksessa riittää. Joukkueessa on yhä useitakin pelaajia, joilla on kokemusta liigakentiltä asti. Pelaajavalmentaja Matti Hiukkaa lukuunottamatta varsinaisia liigajyriä ei Santan riveistä löydy, mutta ihmeesti "rispektiä" Kakkosen tasolla tulee muutamastakin pääsarjaottelusta.

Rovaniemeläisten maalitykit, kokenut Matti Kutila ja Kolmosessa muutaman kauden aikana monta kymmentä häkkiä iskenyt Ville Ylipaavalniemi aiheuttavat tarpeeksi vakavasti otettavan uhan FC OPA:n puolustukselle. Kokemusta voi heittää kentälle myös Antti Kutilan, Jussi Vatasen, Janne Petäjäjärven ja Jari Gröhnin hahmoissa.

Kokeneiden pelaajien harteilla lepääkin paljon, sillä toinen puolikas FC Santa Clausin miehistöstä koostuu Kolmosesta luopuneen FC Lynxin nuorista pelaajista. Heidän joukostaan kannattaa poimia esimerkiksi Tomi Kosken, Jari Barskin ja Simo Roihan kaltaiset pelurit.

FC Santa Claus kuuluu sarjan heikoimpiin vierasryhmiin. Se on matkaotteluissaan saanut vain seitsemän pistettä ja ne kaikki ovat tulleet tällä hetkellä putoamisviivan alapuolella olevilta joukkueilta. FC OPA:n kohtaamisissa FC Santa Claus on luottanut erikoistilannepelaamiseen, mikä on sen vahvoja osaamisalueita.

Joukkueiden tilanteet sarjassa ovat hyvin erilaiset. FC OPA:n nousutaistelu OPS:n kanssa on kiihkeimmillään ja jokainen piste on tärkeä, sillä naapuri luovuttaa vasta viimeisenkin oljenkorren mentyä. Rästiottelun voitolla FC OPA:lla on tilaisuus venyttää eroa Palloseuraan nähden viiteen pisteeseen, mikä antaisi taas mahdollisuuden pariinkin tasapeliin jatkossa.

FC Santa Claus voi pelata vapaammin, sillä sen sarjasopimuksen uusiminen on enää sinettiä vaille valmis. Santan ero putoamisviivan alapuolella ensimmäisenä olevaan OLS:aan on jo yhdeksän pistettä, joten montaa tikkiä pukkiryhmä ei sarjapaikkaansa tarvitse. Viime kaudella siihen riitti 30 pistettä.

Huominen ottelu on sekä Pitkäveto- että Tulosvetokohde. Pitkässävedossa kertoimet puhuvat omaa kieltään: 1,10 - 6,75 - 12,60.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

30.06.2007KolmonenFC Santa Claus - FC OPA6-4 (3-3)
09.09.2007KolmonenFC OPA - FC Santa Claus3-0 (0-0)
28.02.2009HarjoitusFC OPA - FC Santa Claus1-3 (0-2)