LAKEUS KUTSUU

14.8.2009

Huomenna selvitetään, millainen ero on tuulenhalkojalla ja peränpitäjällä. Helppo nakki vai pitääkö panna painiksi? FC OPA hyppää yhden kotiottelun jälkeen taas vaihteeksi bussiin ja matkustaa Lapualle kohtaamaan paikallisella Keskuskentällä Virkiän. Ottelu alkaa klo 16:00.

Lapuan Virkiälle povattiin kauden alussa vaikeaa kautta ja sitä se on ollutkin. Virkiä on tällä hetkellä Kakkosen C-lohkon viimeisenä. Se on saanut kasaan 18 ottelusta yhdeksän pistettä, joista neljä on tullut OLS:lta (3-0, 1-1), kolme GBK:lta (1-0) sekä yhdet vielä JBK:lta (3-3) ja OPS:lta (3-3).

Sarjasijoitus ja vaatimaton pistemäärä voivat hämätä, sillä Virkiä on vaikeasti kaadettava joukkue kotonaan. Sen sai tuta heinäkuun lopussa FC OPA:n pahin kilpakumppani OPS, joka karahti 3-3 tasapeliin Lapualla. Virkiän pisteet ovat muutenkin kerätty pääosin kotoa. Vierassaldona on vain kaksi tasapeliä.

Vaatimattomat otteet johtivat toimenpiteisiin. Valmentaja Veli-Matti Latosaari sai lähteä ja tilalle palkattiin nimimies: VPS:n peräsimen toukokuussa jättänyt Tomi Kärkkäinen. Uusi valmennus ei ole vielä saanut jyrkkää nousukiitoa aikaiseksi, sillä Kärkkäisen johdolla Virkiä on pelannut kolme tasapeliä ja kärsinyt saman verran tappioita.

Virkiän pelaajisto koostuu pitkälti eteläpohjalaisista kasvateista. Riveistä löytyy sekä lapualaisia että seinäjokisia pelaajia ja muutama ulkomaan apukin. Martin Kenniel ja Oswald Adu ovat pelanneet säännöllisemmin, mutta tuoreempi tapaus Chris Ajeqba on keskittynyt lähinnä vaihtopenkin kuluttamiseen. Alkukaudella joukkueessa ollut Radik Akhmetkhanov palasi jokin aika sitten Ylivieskaan.

Virkiän joukossa tyytyväisimpiä ollaan Aduun, joka on joukkueen maaliahnein pelaaja ja on seuran sarjasijoituksen huomioon ottaen kuudella osumallaan yllättävänkin korkealla maalipörssissä. Tunnetuin nimi Virkiässä on tosi-tv-tähti Antti Peltonen, jota ei kuitenkaan nähdä FC OPA:aa vastaan maalivahdin otettua punaisen kortin VIFK -ottelussa. Tilanne oli muuten sama myös kevätkierroksella Oulussa.

FC OPA on tällä hetkellä C-lohkossa kahden pisteen johdossa ennen OPS:aa ja sillä on muihin nähden yksi ottelu vähemmän pelattuna ennen ensi keskiviikkona tapahtuvaa paikalliskierroksen rästiottelun pelaamista.

Samaisella paikalliskierroksella toissapäivänä FC YPA hävisi PK-37:lle, joten on enää karvan päässä, että nousijan ratkaisevat FC OPA ja OPS. Joka tapauksessa täysi pistepotti on Lapualta tähtäimessä, jotta mahdolliset jos ja kun tilanteet vältettäisiin mahdollisimman pitkälle.

Lapualle lähtee iskukykyinen ryhmä, jossa tosin Janne Yrjönheikki potee pientä kantapäävaivaa ja hänen pelaamisensa on epävarmaa. Joni Kauppila jää matkalta pois, koska hän pelaa farmi-Tervareissa isommat minuutit AC Kajaania vastaan. Kaikkia kiinnostanee myös Mamadou Konaten kohtalo. Tältä erää hän ei saanut Italiaan sopimusta, mutta pelipaikkaa tai -aikaa ei vielä tänä viikonloppuna heru.

Lisäjännitystä voi hakea elämään Pitkänvedon kautta. Ottelun kertoimet ovat vahvasti vieraspainotteiset 9,20 - 6,30 - 1,15. Oman kupongin toteutumista voi seurata tältä erää vain teksti-tv:n kautta, sillä live-päivitystä ei tule.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

23.05.2009KakkonenFC OPA - Virkiä 4-1 (1-0)