PAISTETTA, PAAHDETTA JA MAALEJA

9.8.2009

Kaksi pelaajaa tarvitaan peittämään Vesa Järvitalon laukaus.
Toni Kuusirati kiitti luottamuksesta ja teki kaksi maalia.
Sami Hyvärinen keskittyy tarkasti peliin.
Joonas Sohlo seuraa Janne Mahlakaarron kuljetusta.

FC OPA - PK-37 3-0 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

FC OPA:lle tarjottiin mahdollisuutta irtiottoon Kakkosen C-lohkossa, kun se kohtasi PK-37:n Castrenissa tänään. FC OPA vastasi sille tarjottuun haasteeseen laiskanpulskeasti, mutta lunasti odotukset ja otti voiton maalein 3-0 (2-0). Voitollaan FC OPA sai hiukan hengähdystilaa venytettyään eroa kakkosena olevaan OPS:aan viiteen pisteeseen.

PK-37 taisteli sitkeästi vastaan ja kenttätapahtumien valossa se pysyi hyvin ensimmäisen puoliajan mukana. Kuitenkin maalit vain lasketaan ja mustan kolmiminuuttisen ansiosta taululla komeilivat 2-0 lukemat, jotka tekivät tyhjäksi vierasjoukkueen hyvän taistelun.

Toisella puoliajalla FC OPA otti pääroolin ja PK-37:stä tuli ottelun vastaantulija. Maalisarakkeessa tämä näkyi vasta loppuminuuteilla, kun Joonas Sohlo puski kädet viuhuen Juha-Matti Huovisen keskityksen lähietäisyydeltä verkkoon. Vertailukohtaa voi hakea esimerkiksi kulmapotkuista, joiden määrässä PK-37 johti tauon alkaessa 3-2. Loppuvihellyksen jälkeen samat luvut olivat FC OPA:lle 13-4.

Voiton lisäksi yksi ottelun positiivisia uutisia oli uusien ratkaisijoiden löytyminen. Voittotahdit ottelulle tykitti vasta kolmatta kertaa avauskokoonpanoon tällä kaudella päässyt Toni Kuusirati, joka oli PK-37:lle sen synkän hetken ruumiillistuma. Kuusirati vastasi avauspuolikkaan molemmista maaleista ja juhli niitä näyttävillä tuuletuksilla.

Ensimmäinen maali syntyi, kun PK-37:n toppari Jani Laukkanen epäonnistui täydellisesti keskityspallon purussa. Vesa Järvitalo ehti Laukkasen ahdisteluista huolimatta väliin ja pääsi syöttämään vapaaksi jätetylle Kuusiratille. Toinen toppari jäi huitomaan vielä paitsiota, mutta PK-37:n linjassa vasen pakki ei ollut hereillä ja makasi muuta puolustusryhmitystä alempana.

Toisen maalin vastuullisia sai arpoa melko pitkään, mutta lopulta syyllisiksi löytyivät Kuusirati ja Janne Mahlakaarto. Maali syntyi kulmapotkun jälkitilanteesta, kun Mahlakaarto lähetti purkupallon keskityksenä takaisin PK-37:n maalille. Kuusirati oli unohdettu taas vapaaksi oikeaan laitaan, josta hän pamautti komean tykin takatolpan kautta verkkoon.

Kuusirati oli lähellä hattutemppua, mutta 33. minuutilla kiskaistu volley oli löysä ja painui jokusen sentin verkosta ohi. Kaksikin tehtyä maalia riitti ansiostakin palkintoraadin myöntämään ottelun parhaan pelaajan palkintoon. Raati oli muutenkin tarkkasilmäinen ja asiantunteva poimittuaan kakkos- ja kolmospalkinnoille Järvitalon sekä Mahlakaarron.

PK-37:stä parhaita olivat brassipelurit, joista Rian de Souza noukki tavarapalkinnon. Iisalmelaisten selvästi paras paikka oli Anssi Lipposella, jonka vedon avopaikasta Jani Luukkonen sai hyvin torjuttua.

FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä oli hyvin maltillinen ottelun jälkeen. Ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa ja työ jatkuu loppuun asti, oli Kylmälän piilotettu sanoma.

"Vielä on 27 pistettä jaossa. Viiden pisteen ero kolmen pisteen säännöllä ei ole vielä mitään. Sitten, kun on 20-23 ottelua pelattu, voidaan vasta ruveta miettimään jotain", Kylmälä varoitteli viettämästä ennenaikaisia juhlia.

"Täytyy myöntää, että PK-37 pakotti meidät tekemään töitä. Olimme vähän laiskoja, mutta kukaan ei muista muuta kuin lopputuloksen. Kolme pistettä ja olemme tyytyväisiä. 3-0 ei voi valittaa."

Kylmälän kollega Atik Ismail ei sortunut selittelyyn. Ensimmäisen puoliajan tasaisuus ei riittänyt iisalmelaisille edes pisteeseen.

"FC OPA on hyvä joukkue. Ei meillä ollut kuin yksi paikka tehdä maali."

FC OPA:n seuraava ottelu on Lapualla Virkiää vastaan ensi lauantaina. Pahin uhkaaja Oulun Palloseura pelaa muiden seurojen kanssa jo ensi keskiviikkona kierroksen, jossa se kohtaa paikallisvastustaja OLS:n sekä edelleen isännöi lauantaina Norrvalla FF:ää. FC OPA täydentää keskiviikon paikalliskierroksen kohtaamalla FC Santa Clausin vasta ke 19. elokuuta.

FC OPA johtaa sarjaa viiden pisteen erolla ennen OPS:aa. Nousutaistossa roikkuu mukana vielä FC YPA, joka on kuuden pisteen päässä FC OPA:sta. Sen sijaan neljäntenä oleva Seinäjoen Jalkapallokerho on jo käytännössä menettänyt mahdollisuutensa kärkitilaan. SJK:lla on kasassa vain 31 pistettä.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT