TAISTELEMISESTA EI VOI MOITTIA

4.8.2009

Jori Miettinen (vas.) seuraa Joonas Vaattovaaran taistelua.
Keikkaveskari Marko Ihalainen venyy Jesse Kettusen edessä parhaimpaansa.
Nenäpalloa Mikko Rantalan tyyliin.
Niko Pieniniemi ja Arttu Pehkonen (selin) puolustustöissä.

MetroStars - FC Tarmo 3-2 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStars kohtasi kesäisellä, Talvikkipuiston tapaan viivaviidakoksi muutetulla Pateniemen tekonurmella FC Tarmon. Yllätys oli lähellä mutta niin kaukana, kun pisteet matkasivat kajaanilaisten bussin mukana Kainuuseen lopputuloksella 3-2 (1-1). Ratkaisumaali syntyi neljä minuuttia ennen varsinaisen peliajan päätöstä.

Tiistai-ilta tarjosi paikalle eksyneille 19 katsojalle harvinaisen tasokkaan jalkapallotapahtuman Nelosen otteluksi. Kentällä oli kaksi pelaamaan pyrkinyttä joukkuetta, jotka taistelivat armotta pisteistä loppuvihellykseen saakka. Myös vauhti pysyi tapissa loppuun asti eikä väsähtämisen merkkejä ollut kummallakaan puolella.

MetroStarsin alakerta saa pelaamisestaan lähes puhtaat paperit ottaen huomioon taas kerran uusitun kasvogallerian. Simo Kankaan kanssa topparina luuti Sodankylän Pallosta viime hetkillä hätiin saatu vanha tuttu kasvo Jesse Mattson ja Niko Pieniniemi teki paluun puolustajaksi puujalan paranemisen jälkeen.

Maalivahdiksi saatiin joukkuetta ennenkin vastaavissa tilanteissa palvellut Marko Ihalainen, joka puulaakiotteluiden tuomalla pelikokemuksella torjui kuin vanha tekijä.

Ihalainen voidaan nostaa yhdeksi neljästä kotijoukkueen saranapelaajasta. Hänen torjuntojensa lisäksi otteisiinsa voivat olla tyytyväisiä palkittu Arttu Pehkonen, keskikentän ankkuripelaajana kokeiltu Jussi Ailisto ja kuin adrenaliinipistoksen kankkuunsa saaneena kentällä väsymättömästi juossut Mikko Rantala.

FC Tarmon tehomiehenä hääri Pekka Nousiainen, joka teki kaksi maalia ja oli pariin otteeseen pahanteossa läpiajoissaan. Nousiaisen ensimmäinen osuma oli tosin niin satavarma paitsio, ettei edes kajaanilaisjoukkue juhlinut maalia ennen kuin pallo puhallettiin yllättäen keskiympyrään. Ratkaisuosuman teki vapaapotkun jälkitilanteesta Jesse Kettunen.

MetroStarsin ensimmäisen maalin isä oli Arttu Pehkonen, joka latasi roikkopallon 25 metristä ja yllätti FC Tarmon maalivahdin Antti Jäntin. Tasoitus syntyi Rantalan tekemänä. Hän juoksi Petri Siltalan syötöstä läpiajoon eikä erehtynyt.

Rantala epäonnistui kymmenisen minuuttia myöhemmin tasoitusmaalista toisessa läpiajossa eikä saanut palloa nostettua yli vastaantulleen maalivahdin. Metrolaisista myös Jori Miettisellä oli tuhannen taalan paikka, mutta hän ei saanut kunnon kosketusta palloon ja avopaikka parista metristä jäi käyttämättä.

"No armoton vitutus päällä", valmentaja Markku Pehkonen latasi taiston tauottua.

"Tuon draivin olisi pitänyt riittää pisteeseen. Taistelemisesta en voi poikia moittia, mutta emme me huonolle joukkueelle hävinneet."

Pehkonen nosti heti esiin kaksi silmään pistänyttä tilannetta. Hän ei voinut olla kommentoimatta paitsiomaalia eikä tilannetta, jossa Rantalaa ajettiin selkään ehkä rangaistuspotkun arvoisesti. Pilkkua ei kuitenkaan koskaan tuomittu.

"Ei tämä tuomaripeliin silti ratkennut. Olimme tasaväkisiä, mutta vastustaja käytti paikkansa paremmin hyväkseen. Harmittaa vain tuollainen loppuhetken maali", Pehkonen lisäsi.

Pehkonen joutuu jatkossa miettimään joukkueen tekemisiä pelin aikana entistä tarkemmin, sillä OuRe näyttää tulevan takaa ja kovaa. Se pelasi tänään Ajax Sarkkirantaa vastaan tasapelin ja nousi tasapisteisiin MetroStarsin sekä FC Netsille hävinneen JS Herculeksen kanssa.

"Jos tämä vire jatkuu loppukauden, ei meillä pitäisi olla hätää", Pehkonen ennusti.

Taistelutahto joutuu koetukselle jo lähiviikkoina, kun MetroStars on vierasjoukkueena kahdessa tärkeässä ottelussa. Puolentoista viikon kuluttua edessä on matka yllättävänkin alas vajonneen Pattijoen Tempauksen vieraaksi ja siitä viikon kuluttua tapetilla on yksi syksyn kuoleman otteluista JS Hercules - MetroStars.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT