VIIKKO YKSI JÄLKEEN DERBYVOITON: NORRVALLA FF

24.7.2009

FC OPA:n vierasotteluiden kiertue lähenee loppuaan. Putken toiseksi viimeisessä ottelussa FC OPA matkustaa putoamisviivan alapuolelle valahtaneen Norrvalla FF:n vieraaksi Vöyrin keskuskentälle. Ottelu alkaa kesälauantaiseen tapaan klo 16:00.

Norrvalla FF on paikallinen versio AC Oulusta. Se on neljän seutukunnan seuran - Hellnäs BK:n, Maxmo SK:n, Oravais IF:n ja Vörå IF:n - yhteinen fuusio. Tosin toisin kuin ACO:n tapauksessa perustajaseurat eivät pelaa edustustasolla ja myös alueen vanhimmat juniorit pelaavat NFF:n alaisuudessa.

Taustoistaan johtuen Norrvalla FF:n erikoisuuksiin kuuluu myös sen kotikenttäkavalkaadi. Seuralla on peräti neljä virallista kotikenttää nykyisin kahden kunnan alueella, kun sen vanha kotipitäjä Vöyri sulautui naapurin Maksamaan kanssa ja muodosti Vöyri-Maksamaan kunnan.

Vöyrimaksamaalaisia kotikenttiä ovat Vöyrin keskuskenttä, Maksamaan urheilukenttä ja Norrvallan urheiluopiston tekonurmi sekä Oravaisissa paikallinen keskuskenttä.

Pikainen vilkaisu viime ja tämän kauden tulospalvelutietoihin antaa ymmärtää, että Vöyrin keskuskenttä on Norrvalla FF:n pääasiallinen kotiotteluiden pelaamispaikka. Se sopii FC OPA:lle, sillä kanssakilpailijoilta saatujen tietojen mukaan Vöyrin kenttä on ihan oikea kunnollinen kenttä eikä pienikokoinen postimerkki, jollaisella FC OPA pelasi vastaavan pelin viime kaudella Oravaisissa.

Sarjataulukossa viime kaudella pitkään nousutaistossa roikkunut isäntäjoukkue on valahtanut jo putoamisviivan alapuolelle. NFF on kerännyt vain yhdeksän pistettä ja sitä vaatimattomampi pistesaldo on enää Virkiällä. Putoajan paikalle Norrvallan on vienyt kahdeksan pelin voitoton putki, johon mahtuu kolme tasapeliä FCJ:tä, OLS:aa ja Santa Clausia vastaan.

Tilanne on johtanut jo muutoksiinkin, kun Norrvalla FF:n valmentaja Mika Koivumäki veti omat johtopäätöksensä kauden kulusta ja jätti eroilmoituksensa viimeistä edellisen ottelun jälkeen. Murskaava kotitappio 0-8 FC Vaajakoskelle oli valmentajalle liikaa ja tilalle astui Sami Mannil.

Tilanne ei kuitenkaan ole täysin toivoton, sillä edellä olevat OLS ja PK-37 mahtuvat kahden pisteen sisään eikä yhden ottelun enemmän pelannut JBK:kaan ole kuin neljän pisteen karkumatkalla. Kurssin muutos on kuitenkin tarpeellinen sarjapaikan turvaamiseksi ja siksi Norrvalla on erityisen vaarallinen vastustaja. FC OPA:n täytyy myös varoa turhaa tyytyväisyyttä helposti voitetun kärkikamppailun jälkeen. Takki voi olla tyhjä tai takki voi olla auki ja kumpikin niistä on yksinäänkin tuhoisa tie kuljettavaksi.

FC OPA on Vöyrissä pitkästä aikaa isomman haasteen edessä, sillä miehiä on poissa enemmänkin. Avauskokoonpanon miehistä Mamadou Konate on siis Italiassa testattavana ja Vesa Järvitalon sitkeä reisivamma pitää hänet edelleen poissa kuvioista, mutta onneksi Janne Kauppila palaa sotisopaan sovitettuaan varoitustilinsä täyttymisen.

Mikko Ollikainen on edelleen sairaslistalla keuhkoputkentulehduksensa kanssa. Poissaolijoiden listaan kuuluvat myös Ville Lindgren ja Toni Kuusirati. Lindgren on espoolaisen GFT:n mukana pelaamassa futsalin euroturnaukseen valmistautuvan joukkueen kanssa. Kuusirati odottelee pullan kypsymistä uunissa ja päätti katsoa yhdessä valmennusjohdon kanssa parhaaksi jäädä kotiin.

Ottelu on Pitkäveto-kohteena kertoimin 10,30 - 5,90 - 1,15.

Joukkueet kohtasivat sarja-avauksessa Heinäpään palloiluhallissa Oulussa. FC OPA voitti hermoillen 2-1.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

07.06.2008KakkonenNorrvalla FF - FC OPA2-1 (1-0)
07.09.2008KakkonenFC OPA - Norrvalla FF1-0 (0-0)
25.04.2008KakkonenFC OPA - Norrvalla FF2-1 (0-0)