TAPPIOONKIN VOI OLLA TYYTYVÄINEN

22.7.2009

Siihen se tulee!
Joonas Kauppisen svengaava syöttö.
Simo Kangas vakuutti valmennusjohdon.
Tuomas Isotaluskin keräsi kehuja.

OuJK - MetroStars 5-1 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat.

Oulun Jalkapalloklubi ja MetroStars kohtasivat kesäloman jälkeisessä harjoitusottelussa Heinäpään nurmikentällä. OuJK näytti sarjaportaiden eron niin fysiikassa, taidossa kuin viimeistelyssäkin ja voitti ottelun 5-1 (2-0).

Reiluista tappiolukemista huolimatta MetroStars voi olla tyytyväinen otteluun ja sai arvokasta oppia vastustajaltaan. Kun muistaa, että vastakkain olivat Nelosen toiseksi viimeinen ja Kolmosen keskikastiin kuuluva joukkue, olivat luvut suhteellisen siedettävätkin.

Kaiken kukkuraksi MetroStarsin miehistössä oli monta kysymysmerkillä varustettua pelaajaa, jotka olivat keskenkuntoisia sairastelujen, lomamatkojen ja vasta aloitetun harjoittelun jäljiltä. MetroStarsilta alkoikin kunto loppua ottelun edetessä, mikä johti pakolliseen vaihtorulettiin ja pelipaikkojen sekoitteluun viimeisellä vartilla.

Erinomaisinta tässä harjoitusottelussa oli se, että MetroStars sai tuntumaa nurmikenttään. Jo ensi viikon torstaina on edessä vierasmatka Pudasjärvelle ja ottelu siellä pelataan luonnonnurmella. Metrolaisilla oli hyvä paikka huomata, että nurmella syöttö vaatii paljon enemmän voimaa kuin tekonurmella. Se tahtoo joskus kokeneillakin kavereilla unohtua silloin, kun iso osa peleistä on muovilla.

MetroStarsin valmentaja Markku Pehkonen, jonka assistenttina tällä kertaa hääri joukkueen ex-piiskuri, edustusjoukkueen johdon toinen puolikas Lauri Kauppinen, oli sangen tyytyväinen pelin antiin. Muistikirjaan piirtyi kolme erityismerkintää.

"Liikkeessä oli meidän ja OuJK:n välillä iso ero. Meidän pelaajat eivät yksinkertaisesti pysyneet perässä", Pehkonen noteerasi.

"Nurmi on tällä hetkellä kokonaan uusi elementti. Perussyötötkin jäivät vajaaksi, vaikka niissä oli paljon oikeaa ajatusta."

MetroStarsilla oli hyvät saumat ratkaista ottelu molempien puoliaikojen alussa, jolloin se hallitsi peliä. Henri Karppinen onnistui 63. minuutilla kavennuksessa Timo Heikkilän keskitettyä pallon kulmalipulta maalia kohti, mutta muuten vahvoilla hetkillä Heikkilä ja Jori Miettinen epäonnistuivat.

"Noista maalipaikoista olisi pitänyt tehdä enemmän. Luvut menivät vähän turhan rumiksi, mutta ei loppujen lopuksi huono peli."

MetroStarsin riveissä pelasi kolme uutta pelaajaa. Tuomas Isotalus pelasi hetken oikeana puolustajana ja nuori Simo Kangas kokeili useampaakin pelipaikkaa. Lisäksi sinipaidassa kirmasi Joonas Kauppinen, joka kesälomallaan on käynyt verestämässä jalkapallotaitojaan Metron harjoituksissa.

Kauppisen taidot Puolustusvoimien palveluksessa näyttävät säilyneen pakin tontin hoitamiseksi entisellään, elleivät jopa jalostuneetkin vähän, vaikka hän ei ole aikoihin palloon koskenutkaan. Useammaltakin pelaajalta irtosi sen verran kehuja, että Kauppinen nähtäneen vierailevana tähtenä parissa seuraavassa ottelussa. Valmentaja Pehkonen oli uusista miehistä varovaisen positiivinen.

"Simo Kankaan peliin olen todella tyytyväinen. Hän oli pallollisena hyvä. Isotalus osasi sijoittua hyvin", Pehkonen arvioi.

Kankaalle ja Isotalukselle lienee käyttöä, kun MetroStars starttaa syyskierroksen ensi viikolla. Kalenterissa on kaksi tiukkaa ottelua. Tärkeämpi niistä on tiistaina, kun MetroStars on Oulun Reippaan vieraana jumbofinaalissa. Sanomattakin on selvää, että tuosta ottelusta vain voitto kelpaa. Pienen lepotauon jälkeen torstaina on edessä ruohollapeluutaitojen testaus tositoimissa Pudasjärvellä.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT