FC OPA RETROILEE ENSI TALVENA

3.7.2009

FC OPA saa historiansa kolmannen joukkueen. Kyseessä on RetroStarsiksi kastettu ryhmä, joka lähtee leikkisällä tosimielellä ensi talvena futsalin alimpaan piirisarjaan, joka viime vuoden tapaan lienee Viitonen. Samassa sarjassa on sarjapaikka myös FC OPA:n reservijoukkueella MetroStarsilla.

RetroStarsin pelaajisto tulee koostumaan oululaisista urheiluvaikuttajista, joiden vähimmäisikä on kolmen kympin hujakoilla ja joilla elopaino uhkaa iän myötä kohota polvia rasittaviin lukemiin. RetroStarsin tarkoitus onkin antaa tuleville jäsenilleen liikunnallisia kuntoiluhetkiä futsalin parissa.

Futsal sopii tarkoitukseen mitä parhaimmalla tavalla. Pienimmilläänkin joukkueen saa kasaan viidellä henkilöllä - maalivahdilla ja neljällä kenttäpelaajalla. Futsalin harrastamiseen tarvitaan ainoastaan urheiluvaatteet, säärisuojat ja sisäpelikengät - ei mailoja, ei kypäriä eikä kassillisia muita suojia.

Pelin tempo on myös mitä ihanteellisin kuntourheilua varten. Hien pintaan saaminen on taattua, mutta aina voi juosta vaihtoon, jos pulssi nousee liian korkealle. Lajin pelaaminen sopii myös kiireisille ihmisille, sillä näillä näkymin koko kausi muodostuu 3-4 turnauspäivästä Oulun seudulla.

Kustannuksetkaan eivät päätä huimaa, sillä varusteiden lisäksi pelaajakohtainen kausibudjetti koostuu osallistumismaksusta ja pelipassista sekä kolehdista erotuomarimaksua varten. Varusteiden suhteen pelaajan hoidettavaksi jäävät kengät ja säärisuojat. Punaiset pelipaidat sponsoroi Oulun Vilske, valkoiset pelihousut lainataan FC OPA:lta ja sukat viedään seuran toimistolta, mutta siitä ei liiemmin kirstunvartijalle kerrota.

RetroStars tulee pelaamaan tosimielellä mutta ei tosikkomaisesti. Pelleilemään ei lähdetä, mutta selvä viesti on, että kentällä voi olla silti tosissaan vaikka hymy suupielissä ja pilke silmäkulmassa.

Tällä hetkellä joukkueessa on kasassa tasan minimivaatimukset täyttävä miehistö. Mukaan ovat lupautuneet FC OPA:n sisältä urheilutoimenjohtaja Raine Pernu ja reservijoukkue MetroStarsin valmentaja Markku Pehkonen. Maalivahdiksi tulee mm. OLS:ssa ja ONS:ssa valmennuskannuksia ansainnut Pertti Pohjola.

Loput jäsenet ovat piirin kilpailusihteeri ja Ilta-Sanomien freelance-toimittaja Jarmo Korhonen sekä nykyisin Ajax Sarkkirantaa valmentava, FC OPA:n ex-huoltaja Kari Lindgren. Kaksi rekrytointihakemusta on vetämässä ja tähän mennessä vain yksi haastatelluista on kieltäytynyt kunniasta. Lopullisen ryhmän tavoitepääluku on kaksi-kolme kentällistä (8-12) sekä yksi-kaksi maalivahtia.

RetroStarsin tavoitteet määritellään, kun lopullinen miehistö on kasassa. Tällä hetkellä joukkueen tähtäimessä on yksi tehty maali ja kaikkien pääsy saunailtaan.